%0 Journal Article %T نقش همزمانی آموزش دروس پایه طراحی در ارتقای هوش هیجانی، خلاقیت و انگیزه تحصیلی دانشجویان معماری (مورد مطالعه: درس مقدمات طراحی معماری دو) %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A مطیعی, بابک %A مهدیزاده سراج, فاطمه %A بایزیدی, قادر %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 7 %N 3 %P 139-117 %! نقش همزمانی آموزش دروس پایه طراحی در ارتقای هوش هیجانی، خلاقیت و انگیزه تحصیلی دانشجویان معماری (مورد مطالعه: درس مقدمات طراحی معماری دو) %K آموزش ترکیبی %K دروس پایه %K هوش هیجانی %K انگیزه تحصیلی %K خلاقیت %R 10.34785/J012.2019.693 %X هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر روش­های تدریس ترکیبی (آموزش هم­زمان دروس پایه) و تفکیکی (آموزش مستقل دروس پایه) بر میزان هوش هیجانی، انگیزه تحصیلی و خلاقیت نوآموزان معماری در درس مقدمات طراحی معماری دو می­باشد. روش: در این پژوهش از دو روش کمی و کیفی به­صورت ترکیبی استفاده شده است. در بخش کمی، از روش پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسه­ای استفاده شده است. تجزیه­و­تحلیل داده­های کمی از طریق آزمون t دو نمونه­ای مستقل به کمک نرم­افزار Spss انجام شده است. تجزیه­و­تحلیل داده­های کیفی از طریق مشاهده آثار دانشجویان در طول­ترم و پایان­ترم و مبتنی بر نظریه‌های حاصل از مرور منابع کتابخانه­ای، بر اساس نظریه زمینه­ای انجام گردیده است. جامعه آماری در این پژوهش دو گروه 18 نفری از دانشجویان نیمسال سوم معماری می­باشند که یکی با روش ترکیبی و دیگری با روش تفکیکی آموزش دیده­اند. یافته‌ها: نتایج نشان می­دهد که آموزش دروس پایه با استفاده از روش ترکیبی موجب ارتقاء قابلیت­های فردی و اجتماعی نوآموزان شده و هوش هیجانی آنان را ارتقاء داده و با افزایش مهارت­های فردی، انگیزه درونی و بیرونی نوآموزان افزایش می­یابد و ذهن نوآموز توانایی بیشتری در خلق ایده­های جدید داشته و قابلیت گسترش آن را به­واسطه توانایی­های کسب نموده، خواهد داشت. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61292_97178e68642e7ea3a6fb080b0320c691.pdf