%0 Journal Article %T اثربخشی تدریس مبتنی بر ساختن گرایی اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A قائدی, بتول %A قلتاش, عباس %A هاشمی, سید احمد %A ماشینچی, علی اصغر %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 7 %N 2 %P 37-53 %! اثربخشی تدریس مبتنی بر ساختن گرایی اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی %K ساختن گرایی اجتماعی %K پیشرفت تحصیلی %K تفکرانتقادی %K انگیزش پیشرفت تحصیلی %R 10.34785/J012.2019.515 %X هدف: هدف این پژوهش تبیین تأثیر تدریس مبتنی بر ساختن گرایی بر پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه­ی ششم ابتدایی بوده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل می­باشد. جامعه­ی آماری، کلیه­ی دانش­آموزان دختر در پایه­ی ششم ابتدایی بود. از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ایدو مرحله­ای استفاده شد. داده­های پژوهش از طرق آزمون­های تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی حاصل گردید. پایایی ابزار با استفاده از روش الفای کرونباخ محاسبه شد و  ضریب آن در تفکر انتقادی 91/0 ، پیشرفت تحصیلی 92/0 و در انگیزش پیشرفت تحصیلی 0.94 بدست آمد. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از طرح درس تولید شده بر مبنای نظریه­ی ساختن­گرایی اجتماعی، بر میزان پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان مقطع ابتدایی در درس ریاضی تأثیر­ مثبت دارد.   %U https://trj.uok.ac.ir/article_61168_62429e460b78c6783649aac25fa095de.pdf