%0 Journal Article %T منابع کارکرد افتراقی سوال و کاربرد آن در آموزش %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A علی میرزایی, مولود %A مقدم زاده, علی %A مینایی, اصغر %A ایزانلو, بلال %A صالحی, کیوان %D 2019 %\ 04/21/2019 %V 7 %N 1 %P 133-153 %! منابع کارکرد افتراقی سوال و کاربرد آن در آموزش %K مقایسه پذیری نمرات آزمون ها %K منابع کارکرد افتراقی سوال %K ساخت آزمون %K آزمون های آموزشی %R 10.34785/J012.2019.551 %X هدف: ویژگی­های روان‌سنجی مثل تغییرناپذیری اندازه­گیری، عدم وجود کارکرد افتراقی سؤال، یا فقدان سوگیری باید برقرار باشد تا نمرات یک آزمون برای گروه­های مختلف آزمودنی مقایسه­پذیر شوند. تحلیل منابع کارکرد افتراقی سؤال به محققان اجازه می‌دهد، فرضیه‌هایی در ارتباط با منابع اصلی و بالقوه سوگیری و واریانس سازه مزاحم را فرمول­بندی کنند. ازآنجایی‌که معمولاً فرضیه‌های مربوط به منابع DIF بر مبنای نظریه یا تحقیقات پیشین ساخته می‌شود، مرور نظامند مقاله‌ها مربوط به بررسی علل DIF ضروری به نظر می‌رسد. یافته‌ها نشان می‌دهد که اهمیت اصلی شناسایی منابع DIF در ساخت و تفسیر نتایج آزمون‌ها است که برای مقایسة بین گروه‌ها به کار برده می‌شود. این پژوهش یک مرور نظام­مند است که به جستجوی کلمات کلیدی در پایگاه­های معتبر ازجمله Taylor & Francis، WILEY، Springer، SAGE می­پردازد. از میان 42 مقاله یافته شده براساس ملاک­های ورود تعداد 19 مقاله مرتبط با موضوع شناسایی شد. در استفاده از هر مقاله سعی شد نمرات مورد مقایسه در DIF، منابع شناسایی‌شده برای DIF، چگونگی شناسایی منبع DIF، راهبرد مورد استفاده برای تأثیر منبع DIF شناسایی‌شده استخراج شود. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می­دهد که اهمیت اصلی شناسایی منابع DIF در ساخت و تفسیر نتایج آزمون‌ها است که برای مقایسه‌ی بین گروه‌ها به کار برده می‌شود. DIF هنگامی به وجود می­آید که گروه­های خاصی را مقایسه می‌نماییم. سیاست‌گذاران باید هنگام تصمیم­گیری در مورد برنامه درسی، منابع یا آموزش بر مبنای مقایسه نمرات آزمون، مراقب روایی مقایسه‌پذیری نمرات باشند. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61061_89f27b0978b44d0bd7511c1901188bad.pdf