%0 Journal Article %T بررسی تاثیر فرایند درس پژوهشی بر توسعه حرفه ای معلمان %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A محمدی, رزگار %A حسنی, آرمان %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 7 %N 1 %P 1-19 %! بررسی تاثیر فرایند درس پژوهشی بر توسعه حرفه ای معلمان %K درس پژوهی %K توسعه حرفه ای %K معلمان %R 10.34785/J012.2019.530 %X تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر درس­پژوهی بر توسعه حرفه­ای معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سقز که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس محل خدمت خود مشغول به اجرای فرایند درس­پژوهی بودند و همچنین معلمانی که در این دوره­ها شرکت نکرده بودند. حجم نمونه برای گروه­ آزمایش 45 نفر و گروه کنترل 45 نفر بود. به منظور نمونه­گیری از روش نمونه­گیری در دسترس استفاده شد. داده­ها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توسعه حرفه­ای کنتاکی گردآوری شد. روایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد که مقدار این آزمون برای کل پرسشنامه برابر با 97/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین نمرات توسعه­ی حرفه­ای معلمان شرکت کرده در فرایند درس­پژوهی و معلمان شرکت نکرده در این فرایند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین نمرات معلمان شرکت کرده و شرکت نکرده در فرایند درس­پژوهی در استانداردهای طراحی و برنامه­ریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیری و آموزش، همکاری بیشتر معلمان، فعالیت در جهت توسعه­ی حرفه­ای­ دانش محتوایی، تکنولوژی آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). از این رو می­توان گفت که درس پژوهی می­تواند توسعه حرفه­ای معلمان را افزایش دهد. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61042_967385bb7f984b66bde445d577bd5bf2.pdf