%0 Journal Article %T روشهای تدریس حدیث %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A پارسا, فرزاد %A حفیدی, وریا %A رستمی, سهیلا %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 6 %N 2 %P 149-162 %! روشهای تدریس حدیث %K حدیث %K آموزش حدیث %K نقل حدیث %K تحمل حدیث %R %X چکیدههدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و جمع بندی شیوه های تدریس حدیث در مدارس و حوزه های اسلامی صورت گرفته تا تأثیر جایگاه حدیث در اسلام بر انتخاب روشهای تدریس را بیان نماید.روش: برای نیل به هدف مذکور، روش کتابخانه ای ـ توصیفی برای جمع آوری داده ها استفاده شده است و انواع روشهای تدریس در کتب حدیث مورد بررسی قرار گرفته اند و با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.یافته ها: انتخاب روش تدریس در علوم حدیث، رابطه مستقیمی با ماهیت حدیث و حجیت آن دارد. حدیث پژوهان انواع روشهای ممکن حدیث را در هشت شیوه: سماع، عرض، اجازه، مناوله، مکاتبه، اعلام، وصیت و وجاده منحصر نموده و با توجه به میزان اطمینان بخشی روشهای مذکور، اعتبار و صحت آنها را مورد ارزیابی قرار داده اند. بررسی شیوه های مختلف تدریس حدیث، بیانگر آن است که معیار اصلی موافقان و مخالفان روشهای مذکور، اطمینان و اعتماد آنها به میزان صحت و دقت در انتقال احادیث می باشد و اختلاف نظر در جزئیات ناشی از این امر می باشد. %U https://trj.uok.ac.ir/article_60839_73a9fb38ca49afd752a78cc4312a1a69.pdf