%0 Journal Article %T واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگی‌ها و پویایی‌های تدریس و پژوهش در فرآیند بین المللی‌شدن آموزش عالی: پژوهشی کیفی %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A سلیمی, قاسم %A محمدی, مهدی %A نثار, زینب %D 2017 %\ 09/21/2017 %V 5 %N 2 %P 109-133 %! واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگی‌ها و پویایی‌های تدریس و پژوهش در فرآیند بین المللی‌شدن آموزش عالی: پژوهشی کیفی %K شایستگی‌های تدریس اعضای هیأت علمی %K شایستگی‌های پژوهش اعضای هیأت علمی %K بین‌المللی‌شدن آموزش عالی %R %X هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگی‌ها و پویایی‌های تدریس و پژوهش در فرآیند بین‌المللی‌شدن آموزش عالی در دانشگاه شیراز بود. روش: به منظور نیل به هدف مطالعه از رویکرد کیفی و روش پژوهش در این مطالعه، روش مطالعه موردی بوده است. جامعه‌ آماری شامل اعضای هیات علمی بود که دارای تجربه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک بین‌المللی و یا دارای تحصیلات از دانشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در بخش‌های مختلف دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک معیار و براساس اشباع نظری، تعداد 15 عضو هیأت علمی استادیار، دانشیار و استاد انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختمند با اعضای هیأت علمی است و روش تحلیل داده‌های به‌دست آمده نیز براساس روش کدگذاری، تدوین و تحلیل شبکة مضامین انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که شایستگی‌های تدریس اعضای هیات علمی در فرآیند بین‌المللی‌شدن دارای 17 مضمون پایه است که برخی از آن‌ها عبارت است از: داشتن انگیزه علمی، توانایی به‌کارگیری فناوری نو در تدریس، استفاده از منابع به‌روز در تدریس، توجه به توسعه‌ حرفه‌ای خود، توانایی تربیت نیروی متخصص، تعهد و مسؤولیت حرفه‌ای و ... . شایستگی پژوهشی نیز دارای 8 مضمون پایه بود که برخی از آنها شامل انتشار مقاله و سایر آثار علمی استاد به زبان انگلیسی، تلاش در جهت همکاری برای تولید دانش در عرصه‌های بین‌المللی، توانایی علمی و پژوهشی استاد و ... می‌باشد.   %U https://trj.uok.ac.ir/article_50665_fa34e8392cd7b7838e2c726b742e35f4.pdf