%0 Journal Article %T تأثیر ارائه برنامه درسی فرایندمحور بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی در سطوح بالا و پایین توانش زبانی %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A یحیی زاده جلودار, سلیمان %A طالبی, سید حسن %D 2017 %\ 05/22/2017 %V 5 %N 1 %P 25-46 %! تأثیر ارائه برنامه درسی فرایندمحور بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی در سطوح بالا و پایین توانش زبانی %K برنامه‌ریزی درسی %K تدریس %K توانش زبانی %K انگیزش %K نگرش به یادگیری %R %X هدف: این پژوهش به این منظور انجام شده است تا تأثیر برنامه‌ریزی درسی  بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی در سطوح بالا و پایین توانش زبانی را بررسی نماید. روش‌:با استفاده از یک مطالعه شبه آزمایشی دو گروه الف و ب از دانشجویان در درس زبان انگلیسی عمومی‌در مقطع کارشناسی در 14 جلسه مورد مطالعه قرار گرفتند. در ابتد به هر دوگروه به‌عنوان پیش‌آزمون و پس‌آزمون پرسشنامه 22 سوالی گاردنر AMTB)) مبنی بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی داده شد. گروه الف با استفاده از طرح درس و سرفصل‌های مشخص هم برای کل دوره و هم برای هر جلسه‌ مورد تدریس قرار گرفت، درحالی‌که در گروه ب تنها طرح درس کل دوره در ابتدای نیمسال برای تدریس ارائه گردید. نمرات در نرم‌افزار SPSS با استفاده از تحلیل کواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: پژوهش نشان داد که برنامه‌ریزی درسی با طرح درس و سرفصل‌های مشخص هم برای کل دوره و هم برای هر جلسه‌  تأثیر معناداری بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی دارد درحالی‌که در بین دو سطح توانش زبانی انگلیسی در انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی تأثیر معناداری مشاهده نشد. لذا از آن‌جاکه انگیزش و نگرش دو عامل عاطفی بسیار مهم در امر یادگیری هستند، پیشنهاد می‌شود برای ارتقای این دو عامل مدرسین زبان عمومی ‌جهت ارتقای یادگیری زبان انگلیسی طرح درس مدون و مشخص نه تنها برای کل دوره بلکه برای هر جلسه به دانشجویان ارایه دهند. %U https://trj.uok.ac.ir/article_49217_28f01e817ceaa1a0f30a732a9747a1b9.pdf