@article { author = {آقا سید اقا, معصومه سادات and مرادی, سعید and شعبانی, حسن}, title = {The Role of Physical Education with a Lesson Research Approach on Teacher Self-Regulation and Problem Solving Perception of Tenth Grade School Students}, journal = {Research in Teaching}, volume = {7}, number = {1}, pages = {109-132}, year = {2019}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {10.34785/J012.2019.983}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش آموزش فیزیک با رویکرد درس پژوهی بر یادگیری خودتنظیمی معلمان و ادراک حل مسئله دانش آموزان پایه دهم هنرستان ها}, abstract_fa = {هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش فیزیک با رویکرد درس‌پژوهی بر یادگیری خودتنظیمی ‌معلمان و ادراک حل مسئله دانش‌آموزان پایه دهم هنرستان‌ها است. روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون انجام شد. جامعه آماری، دبیران و دانش‌آموزان دختر پایه دهم هنرستان‌های شهرستان بهارستان تهران است که به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای با حجم نمونه50  دانش‌آموز و 14 دبیر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی قرار گرفت. پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی  معلمان قبل و پس از اجرای تدریس پژوهی توسط دبیران تکمیل گردید. در یک جلسه توجیهی معلمان به تدوین طرح درس پرداختند که دو مرتبه در کلاس درس اجرا شد. پیش‌آزمون قبل از اجرای طرح درس با استفاده از پرسشنامه ادراک حل مسئله دانش‌آموزان نسبت به فیزیک از گروه آزمایش گرفته شد. در پایان اجرای دوره نیز، پس‌آزمون با استفاده از پرسشنامه گرفته شد. درتحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی )میانگین‌، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده گردید. یافته‌ها:نتایج بررسی نشان داد که آموزش فیزیک با رویکرد درس‌پژوهی بر یادگیری خود تنظیمی ‌معلمان مؤثر است، اما بر مولفه کنترل شخصی ادراک حل مسئله دانش‌آموزان هنرستان‌ها تاثیر معناداری ندارد.    }, keywords_fa = {درس‌پژوهی,یادگیری خود تنظیمی,ادراک حل مسئله,درس فیزیک}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_61050.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_61050_402c19f283af1ecc6d7e2937d184ce91.pdf} }