@article { author = {جمالی تازه کند, محمد and فتحی واجارگاه, کوروش and عارفی, محبوبه}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {51-69}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین راهبردهای اجرای برنامه درسی در محیط‌های یادگیری شخصی مبتنی بر وب 2}, abstract_fa = {هدف: تحقیق حاضر با هدف واکاوی محیط­های یادگیری شخصی مبتنی بر وب 2 و راهبردهای پشتیبان اجرای برنامه درسی در این‌گونه محیط­های یادگیری انجام گرفت. روش: در این تحقیق رویکرد آمیخته اکتشافی، ابتدا روش کیفی از نوع پدیدارشناسی و سپس روش کمی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران مراکز آموزش الکترونیکی، مدرسان و خبرگان یادگیری الکترونیکی و متخصصان برنامه درسی بودند که تعداد 11 نفر از میان آنها به‌صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه نیمه­ساختمند انتخاب شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل مضمونی براون و کلارک صورت پذیرفت. مطابق یافته­های تحقیق راهبردهای اجرایی در سه مقوله راهبردهای فراسازمانی، سازمانی و پداگوژیک دسته­بندی شد. در بخش کمی پژوهش، مدرسان، پرسنل تخصصی مراکز آموزش مجازی و اساتید علوم‌تربیتی 6 دانشگاه جامع و صنعتی تهران (550 نفر) به‌دلیل دسترسی محقق به اعضای جامعه، دایر بودن گروه علوم‌تربیتی در سه دانشگاه جامع و همچنین برخورداری این دانشگاه­ها از سابقه و تجربه موفق در راه­اندازی دوره­های آموزش مجازی به‌عنوان اعضا جامعه آماری تعیین و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 225 نفر با رعایت نسبت­ها در جامعه به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مرحله براساس یافته­های بخش کیفی، پرسشنامه‌ای تنظیم و پاسخ 177 نفر دریافت شد. داده‌های کمی با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم تحلیل شد. یافته­ها: براساس یافته­های کمی، شاخص‌های برازش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول مقوله راهبردهای اجرایی همسو بودن گویه­ها با سازه نظری و تأیید تحلیلی عاملی را نشان ­داد. همچنین تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد مولفه راهبردهای فراسازمانی به میزان 90، سازمانی به میزان 84 و پداگوژیک به میزان 83 درصد در تبیین واریانس سازه اصلی نقش داشتند. یافته­های تحقیق را می­توان در تنظیم راهبردها و خط­مشی­های آموزش مجازی در سطوح خرد و کلان و همچنین طراحی یا بازنگری برنامه درسی بویژه یادگیری مبتنی بر وب 2 مورد استفاده قرار داد.}, keywords_fa = {اجرای برنامه درسی,یادگیری شخصی مبتنی,محیط‌های یادگیری}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59815.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59815_b09c5c1ea9025a1c1ff34d8c486b7c17.pdf} }