@article { author = {آل مراد, آسیه and فردانش, هاشم and مهرمحمدی, محمود and طلایی, ابراهیم}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {83-107}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی ماهیت راهیابانه تدریس: رویکرد مطلوب در تبیین کنش معلمی مبتنی بر موقعیت عمل}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی مفهومی ماهیت راهیابانه (هیوریستیک) تدریس است. روش: به‌منظور نیل به این هدف از روش تحلیلی- مفهومی از نوع قیاسی استفاده شده است. در این مسیر ابتدا با بررسی منابع مربوط به تدریس و شناسایی رویکردهای عمده در تبیین ماهیت آن، اصلی‌ترین عناصر ماهوی در تبیین آن شناسایی و نقش موقعیت عمل آشکارشده است. سپس براساس نتایج حاصل از سنتز پژوهی پژوهش‌ها درباره مفهوم هیوریستیک شبکه مفهومی حول این مفهوم شناسایی شد و بر آن اساس محقق تعریف مختار و روشن خود را از این مفهوم ارائه داده است و ماهیت تدریس را با توجه به این مفهوم واکاوی نموده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد «هیوریستیک» به‌عنوان مفهومی که تبیین‌کننده ماهیت عمل در موقعیت‌های بدیع و یکتای تصمیم‌گیری و حل مسأله است، برای تبیین بسیاری از وظایف تدریس قابل‌استفاده است. بر این اساس مؤلفه‌های مهم تدریس راهیابانه در موقعیت تدریس شناسایی و معرفی‌شده‌اند. عناصری چون «ظهور روابط اجتماعی جدید»، «تجربیات گذشته»، «تعاملات و تعارضات»، «دانش به‌عنوان منبع اقتدار» و «جریان اطلاعات» به‌عنوان اصلی‌ترین منابع پیچیدگی‌های موقعیت تدریس شناسایی‌شده‌اند که تشکیل‌دهنده ماهیت راهیابانه تدریس هستند.}, keywords_fa = {تدریس,عمل,تدریس راهیابانه,رویکرد موقعیت‌گرایانه,هیوریستیک}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50664.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50664_f16291806687beb02ecd6f7bd2e2f6ee.pdf} }