@article { author = {حمیدی زاده, کتایون and فتحی واجارگاه, کوروش and عارفی, محبوبه and مهران, گلنار}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {1-16}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آموزش چند فرهنگی: تحلیل نظامند ادراک معلمان}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف استنباط ادراک معلمان از آموزش چندفرهنگی صورت گرفته است تا روایت آنها را از این موضوع نشان دهد. روش: به همین منظور از رویکرد کیفی، روش تحقیق پدیدارشناسی توصیفی و مصاحبة نمیه‌سازمان‌یافته جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند از میان معلمان استان‌های البرز و تهران انجام شده؛ که تعداد آنها پس از اشباع داده‌های به‌دست آمده 34 نفر است. مصاحبه‌ها با اجازة معلمان ضبط و بر روی کاغذ پیاده شد و با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد علی.رغم علاقة معلمان به آموزش چندفرهنگی؛ شناخت و دانش آنها از آموزش چندفرهنگی محدود است. و چالش‌های زیادی را برای این آموزش مطرح می‌کنند. روایت‌های معلمان بیانگر آن است که دیدگاه‌ها، دانش و نگرش آنان کاملاً مخالف مفاهیم آموزش چندفرهنگی است عدم‌آموزش مفاهیم چندفرهنگی در دوره‌های تربیت معلم، تغییر کتاب‌های درسی، عبور از تنوع و نگرش‌های محیطی مضامین استخراج شده از ادراک معلمان پیرامون آموزش چندفرهنگی است.  }, keywords_fa = {آموزش چندفرهنگی,معلمان,پدیدارشناسی}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50622.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50622_e91367eb5601d4f708f772e45f7e5e3d.pdf} } @article { author = {زارع صفت, صادق and دهقانی, مرضیه and جوادی پور, محمد}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {17-33}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی ظرف ذهنی دانش‎آموزان اول متوسطه در سمفونی تدریس}, abstract_fa = {هدف: هدف اصلی این پژوهش واکاوی تجربه زیست شده یادگیرندگان اول متوسطه از یاددهندگان در تجربه تدریس است. روش: این پژوهش با طرح تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی و با رویکردی پدیدارشناسانه - توصیفی دارد. در بخش نخست داده‌های این پژوهش از طریق مصاحبه گروهی در میان چهار گروه 10 تا 12 نفر از پایه‌های مختلف دانش‎آموزان پسر مدرسه شهید هاشمی‌نژاد (تیزهوشان) شماره 1 شهرستان مشهد در سال تحصیلی 94-95 استخراج شد. نمونه‌گیری در این مرحله نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاکی بود. در بخش دوم پژوهش، جامعه پژوهش 443 نفر بود که براساس جدول گرجسی و مورگان حجم نمونه 201 نفر تعیین شد. ابزار پژوهش، مصاحبه عمیق در بخش نخست و در بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده‌ها در مرحله نخست روش کلایزی و در بخش دوم، آزمون فریدمن بود. یافته‌ها: یافته‎های این پژوهش نشان داد که از منظر یادگیرندگان، مهارت‌های معلمان را به مقولاتی چون مهارت در تدریس (توضیح کافی و متنوع موضوع درسی، توجه به تکالیف درسی و متناسب، داشتن طرح درس و استفاده از تجهیزات و امکانات موجود جهت تدریس بهتر)؛ مهارت در مدیریت کلاس (استفاده مناسب از زمان و مسؤولیت‌پذیری معلم)؛ مهارت دانشی (دانش تخصصی رشته تدریس) و صلاحیت‌های منش شامل مقوله اخلاقی (خوش‌اخلاقی و صداقت، شوخ‌طبعی، انصاف و عدم‌تبعیض میان دانش‌آموزان) و مقوله تعاملی (نحوه تعامل و احترام به دانش‌آموز) تقسیم‌بندی نمودند. همچنین از منظر دانش‎آموزان صلاحیت‏های اخلاق و منش بر سایر مهارت‏ها ترجیح دارد و معلمانی را که در رفتار خود به دانش‌آموزان احترام گذاشته و به آوا و صدای آنان در این سمفونی گوش فرا دهند، مورد توجه قرار می‏دهند.}, keywords_fa = {یادگیرنده,یاددهنده,سمفونی تدریس و یادگیری}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50623.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50623_06368bb8cc0f2458582c0eaf18dc0419.pdf} } @article { author = {خاکباز, عظیمه سادات}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {35-50}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چالش های به‌کارگیری یادگیری مشارکتی در تدریس دانشگاهی}, abstract_fa = {هدف: تبیین چالش­های به‌کارگیری رویکرد یادگیری مشارکتی در آموزش عالی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه­ی طولی است که حدود دو سال بر روی تجربیات یک مدرس دانشگاهی انجام شده است.داده­های این پژوهش از طریق تأمل بر عمل و خودشرح حال نویسی مدرس و گفتگو با دانشجویانی که در کلاس مدرس حضور داشتند، در سه مقطع زمانی قبل، حین و بعد از عمل، جمع­آوری و از طریق کدگزاری و مقوله­بندی تحلیل شدند. تحلیل داده­ها نشانگر پنج چالش اصلی در حوزه­های تعادل بین محتوا و روش، تناقضات فضای دانشگاهی، دشواری ارزشیابی از یادگیری، افزایش وظایف مدرس و عدم حمایت و نقش دانشجوبود. یافته‌ها: نتایج این پژوهش می­تواند روشن سازد در صورتی­که مدرسان دانشگاه بخواهند روش یادگیری مشارکتی را در تدریس خود به‌کار بگیرند، می­بایست خود را برای مواجهه با کدام چالش­ها آماده سازد. همچنین نتایج پژوهشگر به سیاست‌گذاران و برنامه­ریزان آموزش عالی نشان می­دهد درصورتی‌که بخواهند رویکرد مشارکتی را در آموزش عالی توسعه دهند، به‌صورت عملی باید چه مسایلی را مورد حمایت قرار دهند.}, keywords_fa = {یادگیری مشارکتی,آموزش عالی,تدریس دانشگاهی,دانش پژوهی یاددهی- یادگیری}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50624.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50624_9d59534b5f564a4bb82d31747cbac55f.pdf} } @article { author = {جعفری, حسن and ابوالقاسمی, محمود and قهرمانی, محمد and خراسانی, اباصلت}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {51-68}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {عوامل فرایندی توسعۀ حرفه‌ای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی}, abstract_fa = {هدف: تحقیق حاضر با هدف" شناسایی عوامل فرایندی توسعۀ حرفه‌ای معلمان ابتدایی مدارس استثنایی گروه کم‌توان ذهنی" انجام شد. روش: روش پژوهش، آمیخته بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل کلیه خبرگان آموزش و پرورش و علوم تربیتی بود. نمونه آماری برابر 15 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردید. در بخش کمی، جامعۀ آماری کلیۀ معلمان ابتدایی گروه کم‌توان ذهنی شهر تهران به تعداد 347 نفر بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد200 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی، با استفاده از روش تحلیل مضمون  انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. یافته‌ها: نتایج حاصل از یافته‌ها نشان داد که فرایند توسعۀ حرفه‌ای معلمان شامل 7 عامل (مؤلفه) است که عبارتند از: تحقیق محوری (تدریس پژوهی،  اقدام‌پژوهی و ...)، یادگیری مبتنی بر فضای مجازی، مربی‌گری، هدایت‌گری و بهره گیری از مشاور، دوره‌های ضمن خدمت مبتنی بر نیازسنجی، کارگاه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و سمینارها، انجمن‌های یادگیری و برنامه‌های آموزشی مدرسه محور. این عوامل، در مجموع حدود 90 درصد تغییرات توسعه حرفه‌ای معلمان را تبیین نمودند.}, keywords_fa = {عوامل فرایندی,توسعۀ حرفه‌ای معلمان,مدارس استثنایی,دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50662.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50662_f0b210e33328625733fd0efa122fa4b9.pdf} } @article { author = {رجبی, حسنعلی and زندی, بهمن and اکرادی, احسان and شاکری, محسن}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {69-81}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعه اثر آموزش و تدریس به‌صورت ترکیبی بر یادگیری دانش‌آموزان؛ مطالعه موردی رشته‌های فنی و حرفه‌ای}, abstract_fa = {هدف: آموزش الکترونیکی با ایجاد تغییرات بنیادین در مفاهیم آموزش سنتی توانسته است بسیاری از ناکارآمدی‌های نظام‌های آموزشی را رفع کند و دگرگونی‌های اساسی در آموزش و یادگیری ایجاد نماید؛ ما آموزش الکترونیکی محض همواره با مشکلات عدم تعاملات انسانی و عاطفی، ارتباطات چهره‌به‌چهره در کلاس و نبود درک مناسب از فضاهای مجازی آموزشی روبه‌رو است، به‌گونه‌ای‌که فراگیران به‌تنهایی و بدون هیچ تعاملی با معلم یا دیگر یادگیرندگان کار می‌کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش ترکیبی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای است روش: روش این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود. به‌منظور سنجش متغیر یادگیری از طرح پیش‌آزمون  پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. نمونة آماری، متشکل از دو گروه دانش آموزان هنرستان فنی و حرفه‌ای شرکت‌کننده در برنامه آموزش ترکیبی شهرستان خدابنده بود که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری در دسترس، یکی از این گروه‌ها به‌عنوان گروه آزمایش و دیگری به‌عنوان گروه گواه انتخاب شدند. تعداد فراگیران در این گروه‌ها 30 نفر بودندکه در دو گروه 15 نفری (گروه گواه و آزمایش) قرار گرفتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه‌ای محقق ساخته جهت سنجش میزان یادگیری فراگیران بود. جهت تعیین روایی ابزار از روایی محتوایی استفاده شد و جهت پایایی از روش آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که 96/0 محاسبه شد. به‌منظور تجزیه  و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزش ترکیبی در آموزش دانش‌آموزان شاخه فنی و حرفه‌ای موجب افزایش میزان یادگیری دانش‌آموزان می شود.}, keywords_fa = {آموزش,آموزش الکترونیکی,آموزش ترکیبی,فنی و حرفه‌ای}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50663.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50663_bafd314cf8b6cc33c77339d15ab67ae5.pdf} } @article { author = {آل مراد, آسیه and فردانش, هاشم and مهرمحمدی, محمود and طلایی, ابراهیم}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {83-107}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی ماهیت راهیابانه تدریس: رویکرد مطلوب در تبیین کنش معلمی مبتنی بر موقعیت عمل}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی مفهومی ماهیت راهیابانه (هیوریستیک) تدریس است. روش: به‌منظور نیل به این هدف از روش تحلیلی- مفهومی از نوع قیاسی استفاده شده است. در این مسیر ابتدا با بررسی منابع مربوط به تدریس و شناسایی رویکردهای عمده در تبیین ماهیت آن، اصلی‌ترین عناصر ماهوی در تبیین آن شناسایی و نقش موقعیت عمل آشکارشده است. سپس براساس نتایج حاصل از سنتز پژوهی پژوهش‌ها درباره مفهوم هیوریستیک شبکه مفهومی حول این مفهوم شناسایی شد و بر آن اساس محقق تعریف مختار و روشن خود را از این مفهوم ارائه داده است و ماهیت تدریس را با توجه به این مفهوم واکاوی نموده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد «هیوریستیک» به‌عنوان مفهومی که تبیین‌کننده ماهیت عمل در موقعیت‌های بدیع و یکتای تصمیم‌گیری و حل مسأله است، برای تبیین بسیاری از وظایف تدریس قابل‌استفاده است. بر این اساس مؤلفه‌های مهم تدریس راهیابانه در موقعیت تدریس شناسایی و معرفی‌شده‌اند. عناصری چون «ظهور روابط اجتماعی جدید»، «تجربیات گذشته»، «تعاملات و تعارضات»، «دانش به‌عنوان منبع اقتدار» و «جریان اطلاعات» به‌عنوان اصلی‌ترین منابع پیچیدگی‌های موقعیت تدریس شناسایی‌شده‌اند که تشکیل‌دهنده ماهیت راهیابانه تدریس هستند.}, keywords_fa = {تدریس,عمل,تدریس راهیابانه,رویکرد موقعیت‌گرایانه,هیوریستیک}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50664.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50664_f16291806687beb02ecd6f7bd2e2f6ee.pdf} } @article { author = {سلیمی, قاسم and محمدی, مهدی and نثار, زینب}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {2}, pages = {109-133}, year = {2017}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگی‌ها و پویایی‌های تدریس و پژوهش در فرآیند بین المللی‌شدن آموزش عالی: پژوهشی کیفی}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی تجارب اعضای هیأت علمی در ارتباط با شایستگی‌ها و پویایی‌های تدریس و پژوهش در فرآیند بین‌المللی‌شدن آموزش عالی در دانشگاه شیراز بود. روش: به منظور نیل به هدف مطالعه از رویکرد کیفی و روش پژوهش در این مطالعه، روش مطالعه موردی بوده است. جامعه‌ آماری شامل اعضای هیات علمی بود که دارای تجربه‌های آموزشی و پژوهشی مشترک بین‌المللی و یا دارای تحصیلات از دانشگاه‌های بزرگ بین‌المللی در بخش‌های مختلف دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک معیار و براساس اشباع نظری، تعداد 15 عضو هیأت علمی استادیار، دانشیار و استاد انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختمند با اعضای هیأت علمی است و روش تحلیل داده‌های به‌دست آمده نیز براساس روش کدگذاری، تدوین و تحلیل شبکة مضامین انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که شایستگی‌های تدریس اعضای هیات علمی در فرآیند بین‌المللی‌شدن دارای 17 مضمون پایه است که برخی از آن‌ها عبارت است از: داشتن انگیزه علمی، توانایی به‌کارگیری فناوری نو در تدریس، استفاده از منابع به‌روز در تدریس، توجه به توسعه‌ حرفه‌ای خود، توانایی تربیت نیروی متخصص، تعهد و مسؤولیت حرفه‌ای و ... . شایستگی پژوهشی نیز دارای 8 مضمون پایه بود که برخی از آنها شامل انتشار مقاله و سایر آثار علمی استاد به زبان انگلیسی، تلاش در جهت همکاری برای تولید دانش در عرصه‌های بین‌المللی، توانایی علمی و پژوهشی استاد و ... می‌باشد.  }, keywords_fa = {شایستگی‌های تدریس اعضای هیأت علمی,شایستگی‌های پژوهش اعضای هیأت علمی,بین‌المللی‌شدن آموزش عالی}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_50665.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_50665_fa34e8392cd7b7838e2c726b742e35f4.pdf} }