دانشگاه کردستانتدریس پژوهی2476-56864220161121تحولات نوپدید در فرهنگ دانشگاه و فضای کلاس و تأثیر آن بر تدریس؛ تأملی در نسلهای پنچ گانۀ دانشجو و استاد12945809FAمقصود فراستخواهدانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران ، ایرانJournal Article20160708<strong>هدف:</strong> هدف از این مطالعه، فهم دانشگاه به مثابه فضای اجتماعی است که روابط نسلی بهصورت درون نسلها و میان نسلها در آن جریان مییابد و مدیریت، برنامهریزی، یاددهی – یادگیری و تحقیق وخدمات تخصصی در آن را تحت تأثیر شدید خود قرار میدهد.
<strong>روش</strong>: روش مطالعه فراتحلیل کیفی و روش تحلیل است و تحلیل محتوای کیفی با استفاده از چک لیست بهکار رفته است. قلمرو تحقیق اعضای هیأت علمیو دانشجویان دانشگاهها در سال 95-94 است.
<strong>یافتهها:</strong> مشخصات پنج نسل ایرانی بهصورت سیستماتیک و متناظر با پنج نسل دنیای معاصر توصیف شده است. 1. نسل اول: نسل کهنه سربازان / در ایران: نسل مشروطه؛ 2.نسل دوم: نسل بومر/ نسل ناسیونالیسم ایرانی؛ 3. نسل سوم: نسل X/ نسل نوسازی ؛ 4. نسل چهارم: نسل y یا هزاره / نسل انقلاب اسلامی؛ 5. نسل پنجم: نسل Z یا نت/ نسل پسا انقلاب. فاصله نسلی میان استاد و دانشجو عمدتاً در دورههای کارشناسی و دکتری حرفهای علوم پزشکی مشاهده میشود. بورکراسی زدایی و تمرکز زدایی، امکان توسعه فضاهای اقتضایی دانشگاه را فراهم میآورد که شبکهای خود تنظیم هستند و نه سلسله مراتبی. https://trj.uok.ac.ir/article_45809_86c80c21ad5d9bdde59d805212477a09.pdfدانشگاه کردستانتدریس پژوهی2476-56864220161121واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی: مطالعه ترکیبی295445810FAسعید رومیانیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانغلام رضا حاجی حسین نژاددانشار گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعلی حسینی خواهاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراننعمت الله فاضلیدانشار گروه علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20160508<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی استان لرستان انجام شد.<br /> <strong>روش:</strong> تحقیق مورد استفاده ترکیبی و از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است؛ نمونه مورد بررسی معلمان ابتدایی استان لرستان که در شیوه ی کیفی بهصورت نظری و تا مرحله اشباع و در روش کمیبه صورت تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی، از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهعنوان ابزار جمعآوری داده استفاده گردید.<br /> <strong>یافتهها:</strong> ننایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوع تغییرات، ریشه تغییرات، عوامل تغییرات، نگرش تغییرات، خصیصههای فرهنگی، شاخصهای هنجاری و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان از نظر جنسیت، سابقه کاری، محل خدمت و مدرک تحصیلی با هم متفاوت میباشند. مواجهه با تغییرات برنامه درسی توسط ابعاد فرهنگ معلمان پیشبینی شد و بر اساس ضریب بتا (β)، ابعاد خصیصههای فرهنگی، شاخصههای هنجاری، فرهنگ مشارکت و ارتباط پیشبینیکنندة معنادار مواجهه با تغییرات برنامه درسی معلمان بودند.از دستاوردهای این تحقیق شناسایی ارزشها و اعتقادات بنیادین معلمان با فرهنگ متفاوت در ارتباط با تغییرات میباشد و اینکه فرهنگ در نگرش، نوع، عوامل و ریشه تغییرات در مناطق مختلف عامل موثری میباشد.https://trj.uok.ac.ir/article_45810_332bc3e386e0587690220c0ed0fc4522.pdfدانشگاه کردستانتدریس پژوهی2476-56864220161121تجارب اعضای هیأت علمی از نخستین روزهای تدریس در دانشگاه: یک مطالعه کیفی557845811FAمهدی صالحیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی شهید بهشتی، تهران، ایرانکوروش فتحی واجارگاهاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمد قهرمانیدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمد ابوالقاسمیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20160508<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب اعضای هیأت علمی از نخستین روزهای تدریس در دانشگاه از دیدگاه اساتید دانشگاههای دولتی غرب کشور انجام شده است.<br /> <strong>روش:</strong> رویکرد این تحقیق و راهبرد آن از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است. تعداد افراد مشارکتکننده در پژوهش شامل 54 نفر از اساتید دانشگاههای غرب کشور (بوعلیسینای همدان، لرستان، ایلام، رازی کرمانشاه و کردستان) بودند که بهصورت هدفمند و نظری به مشارکت دعوت شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختمند بود که بهصورت دیداری و شنیداری ضبط و محتوای آنها بهصورت متنی پیادهسازی شد. دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند تا مفاهیم و مقولهها طبقهبندی گردند.<br /> <strong>یافته ها: </strong>تحلیل ها نشان داد که مقولههای اصلی برخاسته از مصاحبهها عبارتند از 1) بهسازی عوامل درونزاد (شامل مفاهیم ویژگیهای روانی ـ فردی اساتید جدیدالورود؛ و تبادل تجارب حرفهای بین همکاران)؛ و 2) توسعه عوامل برونزاد (شامل مفاهیم بازنگری در اجرای دورههای آموزشی؛ و اصلاح موانع و پشتیبانی دورههای آموزشی). با در نظر گرفتن این عوامل برخاسته از تجارب اعضای هیأت علمی از روزهای آغازین تدریس، یک الگوی مفهومی داده بنیاد ارائه شده استhttps://trj.uok.ac.ir/article_45811_6c3bad70373bc0b4a335cb5da19d5c3c.pdfدانشگاه کردستانتدریس پژوهی2476-56864220161220اثربخشی روش تدریس جیگ ساو و سنتی بر اضطراب- نگرش و عملکرد درس ریاضی799445812FAاسماعیل سلیمانیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانفیروزه سپهریان اذردانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه ، ایرانعلی قادریدکتری تخصصی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانJournal Article20160501هدف: این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس جیگ ساو و سنتی بر اضطراب ریاضی، نگرش به ریاضی و عملکرد درس ریاضی دانشآموزان نهم متوسطه اول شهرستان سردشت با استفاده از روش تحقیق شبهآزمایشی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان نهم متوسطه اول شهرستان سردشت به تعداد 682 نفر بود که 40 نفر در دو گروه 20 نفری به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.<br /> روش: برای گردآوری دادهها از ﻣﻘﻴﺎس اﺿﻄﺮاب رﻳﺎﺿﻲ ﺑﺎﻟﻮﮔﻠﻮ و زل ﻫﺎرت (2007)، مقیاس نگرش ریاضی فنما – شرمن (2000) و آزمون معلم ساخته عملکرد تحصیلی درس ریاضی استفاده شد و جهت آگاهی از میزان اثربخش بودن یا نبودن یادگیری مشارکتی از الگوی یادگیری مشارکتی جیگ ساو استفاده گردید. مداخلة تدریس ریاضی با روش جیگ ساو بهمدت 12 جلسة گروهی (هر هفته دو جلسه) بهصورت جلسات 40 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادهها بهوسیله نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون آنالیزکواریانس یکراهه با رعایت پیشفرضها تحلیل شدند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد بین الگوی یادگیری مشارکتی جیگ ساو و سنتی بر اضطراب ریاضی، نگرش به ریاضی و عملکرددرس ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد و نتیجهگیری میشود الگوی یادگیری مشارکتی جیگ ساو بهعنوان یکی از روشهای مؤثر در مدارس جهت کاهش اضطراب ریاضی، نگرش مثبت به ریاضی و افزایش عملکرددرس ریاضی دانشآموزان مورد استفاده قرار گیردhttps://trj.uok.ac.ir/article_45812_1e907e622cfd55fd52097f3807d975b9.pdfدانشگاه کردستانتدریس پژوهی2476-56864220161220رابطه هوشهای چندگانه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی،ریاضی و تجربی9511245813FAصلاح الدین ابراهیمیدانشجوی دکتری مدیریت اموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-3836-9287رضوان حکیم زادهدانشیار گروه روش ها و برنامه درسی و آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایرانالهه حجازیدانشیار گروه روان شناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20150712<strong>هدف:</strong> در پژوهش حاضر رابطه بین مؤلفههای هوش چندگانه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر وپسر رشتههای تحصیلی علوم انسانی، تجربی و ریاضی مقطع پیشدانشگاهی شهرستان مهاباد بررسی شده است. تعداد 320 نفر (176 نفر دختر و 144 نفر پسر) به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش در این مطالعه، توصیفی- همبستگی است. اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق از آزمون هوش چندگانه گاردنر بهدست آمد. و جهت سنجش پیشرفت تحصیلی از میانگین نمرات دروسی که دانشآموزان در پایان سال تحصیلی کسب میکنند استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد مؤلفههای هوش ریاضی و کلامی رابطه مثبت معناداری معناداری با پیشرفت تحصیلی دارند و هوش موسیقایی رابطه منفی معناداری با پیشرفت تحصیلی دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که بهترتیب مؤلفههای هوش ریاضی و هوش کلامی بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دارند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نیز نشان داد که بین مؤلفههای هوش چندگانه گاردنر برحسب رشتههای تحصیلی تفاوت وجود دارد و آزمون تعقیبی Tuky در مورد مقایسه میانگین سه گروه نشاندهنده تفاوت معنادار بین میانگین نمرات رشته انسانی با رشته ریاضی و علوم تجربی در هوش کلامی و بین میانگین نمرات رشته ریاضی با رشته انسانی و علوم تجربی در هوش ریاضی بود. همچنین نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین مؤلفههای هوش چندگانه گاردنر در دو جنس دختر و پسر تفاوت وجود دارد و این تفاوت در هوشهای ریاضی و کلامی معنادار میباشد.https://trj.uok.ac.ir/article_45813_32638b558da25721a399346ac6ef0cf0.pdfدانشگاه کردستانتدریس پژوهی2476-56864220161220بررسی پدیدارشناسانة علل گرایش به تقلب تحصیلی و روشهای تقلب تحصیلی از دیدگاه و تجربیات دانشآموزان متقلب11312845814FAارش شهبازیان خونیقکارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانابوالفضل فریداستادیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی اذربایجان، تبریز، ایرانرامین حبیبی کلیبراستادیار دانشگاه شهید مدنی اذربایجان، تبریز، ایرانJournal Article20150710<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر، تبیین دیدگاه و تجربیات دانشآموزان متقلب در خصوص علل گرایش به تقلب تحصیلی و روشهای تقلب تحصیلی است.<br /> <strong>روش:</strong> مطالعه حاضر به روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی تأویلی صورت گرفت. بدین منظور مصاحبههای نیمه ساختار یافته از 32 دانشآموز پسر و دختر متقلب با مقاطع تحصیلی مختلف انجام شد که طی آن دانشآموزان متقلب تجربههای خود را در خصوص این پدیده بیان کردند. دو مضمون اصلی و بیستویک زیر مضمون از یافتهها استخراج شدند که توانستند علتهای تقلب تحصیلی را از دیدگاه دانشآموزان متقلب به تصویر بکشند.<br /> <strong>یافتهها:</strong> مضامین حاصل از تحلیل عبارتاند از: 1- عاملهای فردی و درونی: داشتن ضعف درسی، عدم اعتماد به دانستهها، تحقیر نشدن پیش دوستان و نمره کم نگرفتن، لذت بردن از تقلب، احساس غرور و افتخار کردن بعد از تقلب، راهی آسان برای نمره گرفتن، بالا بردن نمرهها و سطح امتحان و .... <strong>.</strong>2- عاملهای بیرونی و موقعیتی: سخت بودن تکالیف و دروس، تأثیر جو کلاس و همکلاسیها، فشار والدین و ....<strong>.</strong> هم دانشآموزان دختر و هم دانشآموزان پسر بیشتر، علتهای داشتن ضعف درسی، تقلب کردن دوستان و همکلاسیها، تحقیر نشدن پیش دوستان و نمره کم نگرفتن، بالا بردن نمرهها و سطح امتحان، تأثیر جو کلاس و همکلاسیها، سخت بودن تکالیف و دروس را عاملهای تقلب مطرح کردند. بیشترین روشهای مورداستفاده برای تقلب تحصیلی عوض کردن ورقهها و روی دستمالکاغذی و کاغذ نوشتن، نگاه به ورقه بغلدستی، روی دست نوشتن و ذخیره کردن اطلاعات در ماشینحساب، گذاشتن کتاب زیر ورقه امتحانی بود. https://trj.uok.ac.ir/article_45814_a8ecc33dcdbd82b2f6eb6d0de2452037.pdfدانشگاه کردستانتدریس پژوهی2476-56864220161220تحول ناشی از رویکرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیکساو بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان در دروس زبان انگلیسی و عربی12914545815FAیحیی صفریدانشیار گروه رادیولوژی و پزشکی هستهای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه ، ایران0000-0002-6763-5225کیوان عزیزیدانشجوی دکترای زبان انگلیسی، مدرس دانشگاه، کرمانشاه، ایراننسرین یوسف پور3. دستیار پژوهشی گروه رادیولوژی و پزشکی هستهای، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه؛ کرمانشاه، ایراناسلام محمدی گلینیکارشناسارشد ادبیات عرب، دبیر آموزش و پرورش، کرمانشاه، ایرانJournal Article20150408<strong>هدف:</strong> مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تحول ناشی از رویکرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان در دروس زبان انگلیسی و عربی صورت پذیرفت. مطالعه به روش شبهتجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، تعداد120 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل فهرست بررسی ارزیابی مهارتهای اجتماعی کودکان ماتسون و همکاران (1983) بود.
<strong>روش:</strong> بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشها و تکنیکهای آمار توصیفی و استنباطی مختلف ازجمله روشهای آماری میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کواریانس استفاده شد.
<strong>یافتهها</strong>: تجزیه و تحلیل دادههای حاصل در قالب آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که کاربرد تدریس مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو بر رشد مهارتهای اجتماعی و خردهمقیاسهای آن در دانشآموزان مورد مطالعه مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پسآزمون، تفاوت معنادار یافت شد (<em>p=0.001</em>). همچنین بین گروهها در تمام خردهمقیاسهای مهارتهای اجتماعی تفاوت معنی دار یافت شد(<em>p<0/05</em>). براساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش براساس تکنیک جیکساو بر افزایش میزان رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مؤثر بوده است؛ لذا این پژوهش استفاده از آموزش، براساس تکنیک جیکساو را بهمنظور افزایش میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پیشنهاد میکند.https://trj.uok.ac.ir/article_45815_e1c573dc5c400f7d8ea1df9a23ed984c.pdf