2024-03-28T14:13:07Z
https://trj.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7692
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
نقش دانش، نگرش و مهارت دبیران دوره متوسطه در بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یاد گیری
موسی
پیری
شهلا
بابایی
مریم
مهدیپور
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش دانش، نگرش و مهارت در بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری بود. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دبیران دوره اول و دوم متوسطه شهر مریوان به تعداد 600 نفر بودند. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان و کرجسی 234 نفر تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته دانش، نگرش و مهارت دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری استفاده شد که روایی صوری پرسشنامهها توسط اساتید و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 79/0 بدست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطیبا استفاده از نرمافزار spss22 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که: بین دانش دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات، بین نگرش دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه و بین مهارتهای دبیران و بکارگیری فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین بر اساس دانش، نگرش و مهارتهای دبیران میتوان میزان بکارگیری فناوری اطلاعات را پیشبینی کرد.
آموزش
فناوری اطلاعات
معلمان
دوره متوسطه
2019
06
22
1
20
https://trj.uok.ac.ir/article_61092_24d6ef46c0eef9bef1efaee713dd004b.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان
فاطمه
احمدبیگی
قدسی
احقر
محسن
ایمانی نائینی
هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوههای حل مساله در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامیواحد تهران شمال در سال 1396 انجام شد. روش:روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی حسابداری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تفکر انتقادی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه حلمسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده شد. دادههای گردآوریشده حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته) و با استفاده از نرمافزار SPSS-V22 تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد آموزش تفکر انتقادی بر مهارت حل مساله در بین دانشجویان مؤثر است و پایداری آن در طول زمان نیز ماندگار بوده است. نتیجهگیری: نتیجه آموزش تفکرانتقادی، ترکیب تواناییهای دانشجو است که این نیز به ارتقای توانایی در حل مساله خواهد انجامید. بنابراین میتوان اذعان داشت که با رشد و پیشرفت سطوح تفکرانتقادی به عنوان توانمندی و قابلیتی اثرگذار بر حل مساله، توانایی حل مساله نیز در دانشجویان ارتقا خواهد یافت. لذا توجه به آموزش تفکر انتقادی در افزایش توانایی حل مساله دانشجویان از ضرورتهای این تحقیق محسوب گردیده و برگزاری دورههایی در این خصوص در مراکز آموزشی، بهویژه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی توصیه میشود. هدف :این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر شیوه های حل مساله در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1396 انجام شد. روش:روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری شامل 60 نفر از دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی حسابداری بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش تفکر انتقادی قرار گرفتند و گروه کنترل در لیست انتظار ماندند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) استفاده شد. دادههای گردآوریشده حاصل از طریق آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و t وابسته) و با استفاده از نرمافزار SPSS-V22 تحلیل شد.یافته ها:یافته ها نشان داد آموزش تفکر انتقادی بر مهارت حل مساله در بین دانشجویان مؤثر است و پایداری آن در طول زمان نیز ماندگار بوده است.
اثر بخشی.تفکر انتقادی
شیوه های حل مساله
دانشجویان
2019
06
22
21
36
https://trj.uok.ac.ir/article_61090_303314e980d433d45d0e7f3627fdc3ed.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
اثربخشی تدریس مبتنی بر ساختن گرایی اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایهی ششم ابتدایی
بتول
قائدی
عباس
قلتاش
سید احمد
هاشمی
علی اصغر
ماشینچی
هدف: هدف این پژوهش تبیین تأثیر تدریس مبتنی بر ساختن گرایی بر پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایهی ششم ابتدایی بوده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعهی آماری، کلیهی دانشآموزان دختر در پایهی ششم ابتدایی بود. از روش نمونهگیری تصادفی خوشهایدو مرحلهای استفاده شد. دادههای پژوهش از طرق آزمونهای تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی حاصل گردید. پایایی ابزار با استفاده از روش الفای کرونباخ محاسبه شد و ضریب آن در تفکر انتقادی 91/0 ، پیشرفت تحصیلی 92/0 و در انگیزش پیشرفت تحصیلی 0.94 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از طرح درس تولید شده بر مبنای نظریهی ساختنگرایی اجتماعی، بر میزان پیشرفت تحصیلی، تفکر انتقادی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی در درس ریاضی تأثیر مثبت دارد.
ساختن گرایی اجتماعی
پیشرفت تحصیلی
تفکرانتقادی
انگیزش پیشرفت تحصیلی
2019
06
22
37
53
https://trj.uok.ac.ir/article_61168_62429e460b78c6783649aac25fa095de.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
پدیدارشناسی تجارب معلمان راهنمای کارورزی از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تبریز
وحیده
جعفریان
فیروز
محمودی
اهداف: هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربیات معلمان راهنمای کارورزی از اجرای طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی میباشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کیفی شامل معلمان راهنمای کارورزی دانشگاه فرهنگیان آذریایجان شرقی در سال تحصیلی1396- 1395بود. 11 نفر از معلمان از طریق نمونهگیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمهسازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10 (MAXQDA10) مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. یافتهها: یافتهها شامل 5 مضمون اصلی برداشت از کارورزی، نقش معلم راهنما، اهداف و ضرورت، نقاط قوت طرح جدید، پیشنهادات معلمان برای اجرای موفقیتآمیز طرح طرح میباشند بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که طرح جدید کارورزی باعث تلفیق هرچه بیشتر نظریه و عمل میشود که مهمترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو- معلم میباشد. همچنین با توجه به اظهار نظر و نتیجه مصاحبه با معلمان راهنما، ایجاد مدارس کارورزپذیر، انتخاب معلمان باتجربه به عنوان معلم راهنما از جمله مواردی میباشند که توجه و تاکید بر آنها در حین اجرای برنامههای کارورزی میتواند منجر به بهبود کیفیت دورههای کارورزی و افزایش قابلیت و تواناییهای دانشجو- معلمان شود.
آسیبشناسی
برنامه درسی
تفکر
سبک زندگی
2019
06
22
54
69
https://trj.uok.ac.ir/article_61167_c7c1d9b94cb69efd241154a1c7bf7ead.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی طنزمحور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی
محمدعلی
رستمی نژاد
علی اکبر
عجم
حسن
ضابط
هدف: با توجه به کارکردهای طنز، یادگیری الکترونیکی و اهمیت ریاضیات در ابتدایی، این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی تدریس با استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر طنز بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شد. روش: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش و اضطراب ریاضی کودکان (MCAQ) استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون آماری T دو نمونهای مستقل برای بررسی متغیرهای انگیزش و اضطراب ریاضی استفاده شد. یافته ها: نتایج آزمونها بین میانگین نمرات متغیر های انگیزش و اضطراب ریاضی در گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری را گزارش نکرد. یافتههای این پژوهش نشان داد که محتوای الکترونیکی طنز محور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیری ندارد.
محتوای الکترونیکی
طنز
انگیزش ریاضی
اضطراب ریاضی
تدریس ریاضی
2019
06
22
70
88
https://trj.uok.ac.ir/article_61091_011e5b3693e78e2a51d9df1c38c83d23.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
بررسی زمینهها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مدارس روستایی
نعمت اله
عزیزی
کیوان
بلندهمتان
پیمان
ساعدی
اهدف: هدف این پژوهش مطالعه زمینهها و عوامل خلاقیت در تدریس معلمان خلاق در مناطق روستایی استان کردستان بود. روش: در این پژوهش از رویکرد کیفی، استراتژی پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده است. مشارکت کنندگان شامل 8 نفر از معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه مناطق روستایی بودند که به صورت هدفمند و براساس سه معیار داشتن عملکرد و نتایج کاری درخشان(کارنامه آموزشی موفق)، کسب مقام در الگوهای برتر تدریس و احراز شایستگی حرفهای و کسب عنوان معلم خلاق با توجه به ارزیابی مدیر مدرسه، همکاران و دانش آموزان، انتخاب گردیدند. جهت شناسایی زمینهها و عوامل مؤثر بر خلاقیت معلمان مورد مطالعه، از مصاحبه نیمه ساختمند بهره گرفته شد و برای تحلیل یافتهها نیز با عنایت نظری بودن نمونهها، همزمان با انجام مصاحبهها تحلیل و تفسیر آنها با پیروی از مراحل تحلیل داده کلایزی انجام گرفت. نتایج: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خلاقیت در تدریس معلمان روستایی را میتوان متأثر از سه دسته از عوامل مشتمل بر عوامل فردی( تجربه و تحصیلات، علاقه و انگیزه، وجدان کاری) عوامل فرهنگی( توجه به تفاوتهای فرهنگی مناطق مختلف، محدویتهای فرهنگی مناطق محروم) و عوامل اداری (ساختار، مدیر مدرسه و همکاران) دانست.
خلاقیت
معلمان خلاق
تدریس خلاق
روش تدریس
مناطق روستایی
2019
06
22
88
114
https://trj.uok.ac.ir/article_61219_5e3af614f999e1f3ec69f681f374d0b0.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
ارزیابی اثربخشی دوره آموزشی «تربیت منش هنرجویان فنی حرفه ای» دوره متوسطه بر اساس مدل کرک پاتریک
یعقوب
محمودی حکمت
محبوبه
عارفی
کورش
فتحی واجارگاه
هدف: هدف اصلی این پژوهش ، ارزیابی اثربخشی دورة آموزشی تربیت منش هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای دوره متوسطه بود. روش: پزوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ اجرا جزء تحقیقات شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش را هنرجویان سال آخر هنرستان های فنی و حرفه ای استان قم تشکیل میدادند. از میان آن ها، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای در دسترس به صورت تصادفی دو گروه 30 نفره انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها در ارزیابی سطح واکنش، از پرسش نامه محقق ساخته در جلسات سوم و نهم استفاده شد. در ارزیابی سطح یادگیری، ابتدای دوره پیش آزمون و در انتهای دوره پس آزمون برای گروه آزمایش اجرا شد. درتحلیل داده ها از آمار توصیفی ( میانگین، انحراف معیار و واریانس ) و آمار استنباطی از آزمون تی استودنت استفاده گردید. یافته ها: نشان داد، دوره آموزشی در سطح واکنش و یادگیری اثربخش است و میانگین نمرات رفتار هنرجویان گروه آزمایش در محیط واقعی کار، نسبت به میانگین نمرات ارزشیابی رفتار هنرجویان گروه کنترل بیشتر می باشد.
ارزیابی
اثربخشی
تربیت منش
برنامه درسی فنی و حرفه ای
2019
08
10
115
140
https://trj.uok.ac.ir/article_61122_34d9e897de6940b5534af52f98b2b368.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
نقش یک دوره ی نگارش انگلیسی وبلاگ محور در ارتقای استقلال یادگیری فراگیران
محمد
احمدنژاد
جلیل
فتحی
هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش یک دورهی نگارش انگلیسی وبلاگمحور در ارتقای استقلال یادگیری زبانآموزان ایرانی بود. در این راستا با استفاده از روش تحقیق آمیخته، این پژوهش تاثیر یک دورهی نگارش انگلیسی مبتنی بر وبلاگ [1] بر سطح استقلال یادگیری[2] فراگیران، که در این پژوهش به عنوان خود آغازگری[3] و خود تنظیمی[4] فراگیر تعریف شده است، را مورد بررسی قرار داد. در راستای اهداف این پژوهش، دانشجویان در گروه کنترل (تعداد=21) بر اساس آموزههای متداول نگارش در کلاس تحت آموزش قرار گرفتند و دانشجویان در گروه آزمایش (تعداد=25) علاوه بر آموزههای متداول نگارش از وبلاگ نگاری استفاده نمودند. به منظور جمع آوری دادهها پرسشنامهی استقلال فراگیران به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا گردید. به علاوه یک سری مصاحبهی نیمه ساختمند با تعدادی از شرکت کنندگان گروه آزمایش برگزار گردید. نتایج دادههای کمی و کیفی بیانگر این بود که دورهی نگارش مبتنی بر وبلاگ در ارتقای استقلال فراگیران به صورت کلی، و در ارتقای خود تنظیمی آنان به طور خاص، تاثیر گذار بوده است. به طور دقیقتر نتایج دادههای کمی بیانگر این بود که آموزش وبلاگ محور بر استقلال فراگیران به صورت کلی تاثیر قابل توجهی داشت. از نظر مولفههای استقلال یادگیری نتایج نشان داد که تاثیر آموزش وبلاگ محور بر مولفهی خودآغازگری از نظر آماری معنادار نبود در صورتی که تاثیر این آموزش بر مولفهی خودتنظیمی از نظر آماری قابل توجه بود. همچنین نتایج یافتههای کیفی بیانگر این بود که دانشجویان در گروه آزمایش، با داشتن تجربهی فعالیتهای مبتنی بر وبلاگ نگاری، بهبود قابل ملاحظهای را در برنامهریزی[5]، نظارت[6] و ارزیابی[7] تکالیف نگارشی خود نشان دادند. به طورکلی، یافتههای این پژوهش، اثربخشی دورههای نوشتاری مبتنی بر وبلاگ را در یادگیری یک زبان خارجی مورد تایید قرار میدهد. [1] Blog-mediated [2] Learning autonomy [3] Self-initiation [4] Self-regulation [5] Planning [6] Monitoring [7] Evaluation
آموزش زبان خارجی
وبلاگ آموزشی
یادگیری مستقل
روش تحقیق آمیخته
یادگیری خودتنظیمی
2019
06
22
141
160
https://trj.uok.ac.ir/article_61049_582bd5a9aaf2c347480aecdbb84f3597.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
طراحی الگوی دانش محتوایی،پداکوژیکی و فناوری معلمان علوم تجربی متوسطه ی اول استان کردستان
پروین
آفتابی
مجید
علی عسگری
مصطفی
قادری
هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگویی برای دانش معلمان علوم متوسطه اول استان کردستان بود. روش: روش پژوهش حاضر نوع خاصی از سنت پژوهش کیفی به نام گراند تئوری بود. جامعه آماری در این پژوهش معلمان علوم تجربی متوسطه اول بودند و نمونه انتخاب شده در این پژوهش، 16 نفر (8 زن و 8 مرد) از معلمان علوم بودند که درزمینهٔ دانش موردنیاز برای تدریس و آموزش علوم دارای تجارب زیسته ارزشمندی بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. دادههای این پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته، عمیق و باز با معلمان علوم متوسطه اول جمعآوری شد. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از تکنیک کدگذاری اشتراوس و کوربین و سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی و با روش تحلیل محتوای متن مصاحبهها، موردبررسی قرار گرفت. نتایج: یافتهها نشان داد محور اصلی دانش معلمان علوم متوسطه اول تحت تأثیر عواملی ازجمله شرایط علّی (مدیریتی ، عوامل فردی معلمان ، تدریس علوم و فرهنگ علمی )؛ راهبردهای کسب دانش معلمان علوم (برنامهریزی سازمان، اجرای برنامه ، برنامهریزی شخصی و عمل به آن )؛ زمینه ( شفاف سازی دانش معلمان علوم، عوامل اقتصادی معلمان، مدیریت مناسب و توانایی ومهارت معلمان ) و شرایط مداخلهگر (عوامل مدیریتی معلم ، نگرش معلمان و خودسازی و هویت معلمان ) قرار داشت که در نهایت منجر به بهبود پیامدهای ( خود تنظیمی معلمان، افزایش شایستگی، ارتقای اخلاق حرفه ای و افزایش کارایی و اثربخشی آموزشی) معلمان شد.
واژههای کلیدی : دانش محتوایی
دانش و مهارت علمی
دانش پداگوژی
مدیریت کلاس
2019
06
25
161
188
https://trj.uok.ac.ir/article_61166_0657b1cd20be697e66df2618c1ae22a8.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
سنجش روابط علی بین ادراک دانشجویان ازکیفیت تدریس اعضای هیئتعلمی و خودراهبری یادگیری آنان به روش مدل یابی معادلات ساختاری
سید هدایت اله
داورپناه
رضا
هویدا
یاسر
صیادی
هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش روابط علی بین ادراک دانشجویان از کیفیت تدریس اساتید و خودراهبری یادگیری آنان بود. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان به تعداد 363 نفر در سال 96-1395 تشکیل میدادند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 186 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه یادگیری خودراهبر Williamson (2007) و کیفیت تدریس Seraj (2002) استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تائید شد. نتایج: یافتهها نشان داد که یادگیریخودراهبری دانشجویان و کیفیت تدریس اساتید در حد متوسط به بالا میباشد؛ و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دانشجویان کارشناسی از راهبردهای یادگیری خودراهبر بیشتر استفاده مینمایند. همچنین نتایج ضرایب همبستگی نشان داد که بین کیفیت تدریس و ابعاد آن با یادگیریخودراهبر دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کیفیت تدریس
اعضای هیئتعلمی
یادگیری خود راهبر
مدل یابی
معادلات ساختاری
2019
07
04
189
212
https://trj.uok.ac.ir/article_61121_d3457f80ead14255957da45c19dc3133.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
تدوین و آزمون مدل خودناتوان سازی تحصیلی
حسام
احمدیان
فضل الله
میردریکوند
عزت اله
قدم پور
هدف: هدف از انجام این پژوهش تدوین و آزمون مدل رابطه بین سبکهای مقابلهای و خودناتوانسازی تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی تابآوری و امیدواری بود. روش: روش انجام این پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهرستان کامیاران در سال تحصیلی 1397-1396 بود، که براساس قاعده مولر برای نمونه گیری در مدل های ساختاری، 330 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شد. از مقیاس های خودناتوان سازی تحصیلی، تاب آوری تحصیلی، پرسشنامه امیدواری اشنایدر و مقیاس راهبردهای مقابلهای لازاروس برای گردآوری دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که اثر سبک های مقابله ای بر امیدواری و تاب آوری مثبت و معنی دار می باشد. همچنین اثر مستقیم سبک های مقابله ای بر خودناتوان سازی منفی و معنی دار می باشد. اثر تاب آوری بر خودناتوان سازی و امیدورای بر خودناتوان سازی منفی و معنی دار می باشد. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت منابع مقابله ای در کاهش خودناتوان سازی و افزایش موفقیت تحصیلی می باشد. کلید واژه ها: سبک های مقابله ای، خود ناتوان سازی تحصیلی، تاب آوری، امیدواری.
راهبردهای مقابله ای
تاب آوری
امیدواری
خود ناتوان سازی تحصیلی
2019
06
22
213
226
https://trj.uok.ac.ir/article_61249_13e1f67d0270088c918958487c63eeef.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
2
ارائه مدلی جهت ارتقای کیفیت تدریس حرفه ای اساتید دانشگاه فرهنگیان
مریم
صالحی زاده
نادرقلی
قورچیان
امیر حسین
محمد داودی
حسن
قلاوندی
هدف از این تحقیق ارائه مدلی جهت ارتقای کیفیت تدریس حرفه ای اساتید دانشگاه فرهنگیان می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجراء توصیفی-پیمایشی و نحوه جمع آوری داده ها بصورت میدانی می باشد. جامعه آماری تحقیق اساتید دانشگاه فرهنگیان منطقه یک کشور( استان های اذریابیجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان) می باشند. برای تعیین حجم نمونه آماری با توجه به حجم محدود مدیران و مسئولان آموزشی دانشگاه فرهنگیان تعداد کل مدیران و مسئولان آموزشی بعنوان نمونه انتخاب (با روش کل شماری) یعنی نمونه با جامعه برابر ، انتخاب شد و همچنین در انتخاب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه یک کشور با توجه به اینکه حجم جامعه برابر 305 نفر می باشد حجم نمونه با استفاده از روش مخصوص مدل سازی و روش جدول مورگان تعداد 172 نفر محاسبه نمونه های مورد نظر انتخاب شدند.به منظور یافته های پژوهش از روش های متعددی استفاده شد که بصورت خلاصه به آن اشاره می شود. تحلیل عاملی تاییدی (به منظور ارائه مدل) و از آزمون t تک نمونه ای(برای تعیین درجه تناسب مدل پیشنهادی) استفاده شد. براساس یافته ها تحقیق مدلی هشت عامله مورد تایید قرار گرفت که محیطی-فرهنگی" دارای بیشترین بار عاملی (797/0) و " عوامل اجتماعی" دارای کمترین بار عاملی (496/0) بر روی تدریس حرفه ای در دانشگاه فرهنگیان میباشد.می توان نتیجه گرفت که با در نظر گرفتن هشت عامل محیطی-فرهنگی، آموزشی، فردی، درون دانشگاهی، انگیزشی ، تکنولوژیکی، بین المللی و عامل اجتماعی کیفیت تدریس را در دانشگاه فرهنگیان ارتقا داد.
کیفیت تدریس
مدل تدریس حرفه ای
آموزش
دانشگاه فرهنگیان
2019
06
22
227
249
https://trj.uok.ac.ir/article_61185_5f72a6f58d7d37e3aa1b67ab68651129.pdf