2024-03-28T19:51:44Z
https://trj.uok.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7689
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
بررسی تاثیر فرایند درس پژوهشی بر توسعه حرفه ای معلمان
رزگار
محمدی
آرمان
حسنی
تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر درسپژوهی بر توسعه حرفهای معلمان ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 97-1396 انجام گرفت. روش تحقیق نیمه آزمایشی با پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ابتدایی شهرستان سقز که در سال تحصیلی 97-1396 در مدارس محل خدمت خود مشغول به اجرای فرایند درسپژوهی بودند و همچنین معلمانی که در این دورهها شرکت نکرده بودند. حجم نمونه برای گروه آزمایش 45 نفر و گروه کنترل 45 نفر بود. به منظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توسعه حرفهای کنتاکی گردآوری شد. روایی ابزار توسط متخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد که مقدار این آزمون برای کل پرسشنامه برابر با 97/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین نمرات توسعهی حرفهای معلمان شرکت کرده در فرایند درسپژوهی و معلمان شرکت نکرده در این فرایند تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که بین نمرات معلمان شرکت کرده و شرکت نکرده در فرایند درسپژوهی در استانداردهای طراحی و برنامهریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیری و آموزش، همکاری بیشتر معلمان، فعالیت در جهت توسعهی حرفهای دانش محتوایی، تکنولوژی آموزشی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). از این رو میتوان گفت که درس پژوهی میتواند توسعه حرفهای معلمان را افزایش دهد.
درس پژوهی
توسعه حرفه ای
معلمان
2019
03
21
1
19
https://trj.uok.ac.ir/article_61042_967385bb7f984b66bde445d577bd5bf2.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
مدل ادراک و نگرش معلمان، متخصصان و اساتید دانشگاه نسبت به برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران
عباس
پورسلیم
محبوبه
عارفی
کورش
فتحی واجارگاه
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک و نگرش معلمان، متخصصان و اساتید دانشگاه نسبتبه ابعاد گوناگون برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود. روش: این پژوهش بر مبنای رویکرد ترکیبی اکتشافی با مشارکت 34 نفر از اساتید، متخصصان و معلمان مرتبط با حوزه شهروندی جهانی که شیوه انتخاب آنها هدفمند از نوع گلوله برفی بود و همچنین 387 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با برنامه درسی تربیت شهروند جهانی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. تجزیهوتحلیل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی دوازده عاملی فراهم نمود که روابط بین عوامل برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی را نشان میدهد. یافتهها: نتایج پژوهش نیز به توصیف و تبیین عوامل و مقولههای مدل اکتشافی و راهکارها و یافتههای حاصل از آن پرداخته است.
برنامه درسی
تربیت شهروند جهانی
دوره ابتدایی
مطالعه ترکیبی
2019
03
21
21
43
https://trj.uok.ac.ir/article_61043_22256cd151de7aa8295668ea51cb0a72.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
پیمایشی در منابع آموزشی نظام دانشگاهی: کتب درسی رشته مدیریت بازرگانی
رضا
شافعی
بهاره
بابایی
هدف: پژوهش حاضر پیمایشی در کتب درسی دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی است که طی آن چکلیستی حاوی 31 گویه بهصورت حضوری و غیرحضوری از طریق ایمیل و لینک آنالین و استفاده از شبکههای اجتماعی )تلگرام و لینکداین( در اختیار اساتید این رشته در دانشگاههای غرب کشور قرار گرفت و نقاط قوت و ضعف کتب این حوزه را از دیدگاه آنان شناسایی نمود. روش: جامعه آماری پژوهش اساتید حوزه مربوطه در دانشگاههای غرب کشور و روش تحقیق از نوع ترکیبی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختاریافته براساس سؤاالت فرآیندی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که اگرچه کتب دانشگاهی رشته مدیریت بازرگانی ازلحاظ ظاهری و محتوایی در جایگاه نسبتاً مناسبی قرار دارند، اما برخی معیارها ازجمله »تغییرات شکلی اثر در چاپهای بعدی«، »بومیسازی با فرهنگ ملی«، »روزآمدی دادهها و اطالعات« و »پیوند نظریهها با مشاغل« نقاط ضعف کتب این حوزه شناسایی شدند ونیاز به کار بیشتری در این زمینهها احساس می گردد
منابع آموزشی
پیمایش
کتب درسی دانشگاهی
رشته مدیریت بازرگانی
2019
04
05
45
63
https://trj.uok.ac.ir/article_61044_4ac5bff5aa756ca21b00dd54ec990a62.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
مصوّرسازی شبکه اجتماعی هم تألیفی و مطالعه روابط بین سنجه های مرکزیت با بهره وری علمی و کارآیی پژوهشگران حوزه آموزش از دور
اکبر
باشکوه
محمود
اکرامی
فرامرز
سهیلی
احمد
کریمی
هدف: با توجه به اهمیت پژوهشهای بینرشتهای در خلق علم، این پژوهش با هدف مطالعه روابط بین شاخصهای مرکزیت با بهرهوری علمی و کارآیی پژوهشگران و مصوّرسازی شبکه همتألیفی حوزه آموزش از دور انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی علمسنجی است. جامعه آماری پژوهش را مدارک علمی (40252 مدرک) کلیه پژوهشگرانی تشکیل میدهند که از آنها دستکم یک مقاله در پایگاه Web of Science در بازه زمانی 1992 تا 2012 نمایه شده است. پس از تهیه ماتریس همتألیفی کشورها (AU) و پژوهشگران (C1)، بهمنظور استخراج نتایج از سه دسته نرمافزارهای الف) تحلیل شبکههای اجتماعی Bibexcel) & (UCINET، ب) مصوّرسازی شبکه همتألیفی NetDraw) & (Pajek و ج) تحلیلهای آماری (SPSS) استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاکی از رشد فزاینده همتألیفی در بین پژوهشگران است. در بین این پژوهشگران، Liu, J؛ Chen, Y؛ Dodson, SC؛ Chen, X و Chen, J به ترتیب بیشترین میزان تولید آثار علمی بینالمللی و Chen, Y؛ Dodson, SC؛ Liu, B؛ Zhou, DX و Liu, J نیز بیشترین استنادات دریافتی به مقالات را دارا هستند. از نظر زوجهای برتر همنویسنده، زوج (Liu J *** Chen H) با 28 مورد همکاری علمی رتبه اول و زوجهای (Chen Y *** Chang C) و (Li Z *** Chen J)، نیز در رتبههای بعدی قرار دارند. بهعلاوه، کشورهای آمریکا، الجزایر، آرژانتین و استرالیا به ترتیب در ردههای اول تا چهارم به لحاظ تعداد رکوردها در پایگاه ISI قرار دارند. در مرکزیت رتبه، پژوهشگرانی چون Chen, Y ;Liu, J و Dodson, SC، در مرکزیت نزدیکیLiu, B ;Chen, T و Chen, H و در مرکزیت بینابینی Zhu, Y ;Chen, H و Chen J برترین پژوهشگران هستند. سرانجام نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه معنیداری بین نمرههای مرکزیت پژوهشگران و بهرهوری علمی و کارآیی آنان وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج مبیّن آن است که استنادات دریافتی پژوهشگران تابعی از تعداد انتشار مقالات توسط آنان است. همچنین پژوهشگرانی در شبکه اجتماعی همتألیفی دارای نفوذ اجتماعی هستند که نمره مرکزیت بالاتری کسب نمودهاند.
هم تألیفی
شبکه های اجتماعی
مرکزیت شبکه
بهره وری علمی
کارآیی
2019
04
21
65
86
https://trj.uok.ac.ir/article_61047_b135c1b2c7abf03467667a81c7b54f2d.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
بررسی نقش فعالیتهای فوقبرنامه در عملکرد تحصیلی با توجه به نقش میانجی خلاقیت
پروین
نظری
فاروق
یزدان ستا
چکیده هدف: بررسی نقش فعالیتهای فوقبرنامه در عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی با توجه به نقش خلاقیت بهعنوان متغیر میانجی. روش: تحقیق بهصورت آمیخته اکتشافی انجام گرفته است. جامعه آماری در رویکرد کیفی تحلیل محتوا عبارت بود از کلیه اسناد و مدارک مربوط به فعالیتهای فوقبرنامه و نمونهگیری آن بهصورت سرشماری انجام شد، در روش دلفی کلیه متخصصان حوزه علوم تربیتی جامعه مورد مطالعه در نظر گرفته شدند نمونهگیری هم بهصورت هدفمند انجام گرفت و ده نفر از متخصصان علوم تربیتی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در رویکرد کمی جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم مدارس ابتدایی شهر بوکان بود که حجم آن برابر با ۲۲۲۲ نفر بودند، با توجه به جدول مورگان تعداد ۳۴۵ نفر بهعنوان نمونه و با روش خوشهای انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور، پرسشنامه خلاقیت تورنس و پرسشنامه محقق ساختهی فعالیت فوقبرنامه گردآوری شدند.روشهای آمار استفاده شده شامل: تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر بوده است. یافتهها: فعالیتهای فوقبرنامه تأثیر معنیداری بر پیشرفت تحصیلی تأثیر داشته و خلاقیت نیز بهصورت متغیر میانجی باعث افزایش این تأثیر شده است. از بین انواع فعالیتهای فوقبرنامه تنها فعالیتهای هنری و سازمانی تأثیر معنیداری بر عملکرد تحصیلی داشتند. از بین مؤلفههای خلاقیت، بعد ابتکار تأثیر معنیداری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان داشته است. واژگان کلیدی: فعالیت فوقبرنامه ، عملکرد تحصیلی، خلاقیت
فعالیت فوقبرنامه
عملکرد تحصیلی
خلاقیت
2019
03
21
87
107
https://trj.uok.ac.ir/article_61048_4b4272cf2eeb48aad29a52e052928ecf.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
نقش آموزش فیزیک با رویکرد درس پژوهی بر یادگیری خودتنظیمی معلمان و ادراک حل مسئله دانش آموزان پایه دهم هنرستان ها
معصومه سادات
آقا سید اقا
سعید
مرادی
حسن
شعبانی
هدف:هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش فیزیک با رویکرد درسپژوهی بر یادگیری خودتنظیمی معلمان و ادراک حل مسئله دانشآموزان پایه دهم هنرستانها است. روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون انجام شد. جامعه آماری، دبیران و دانشآموزان دختر پایه دهم هنرستانهای شهرستان بهارستان تهران است که به روش خوشهای چند مرحلهای با حجم نمونه50 دانشآموز و 14 دبیر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به روش تصادفی قرار گرفت. پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی معلمان قبل و پس از اجرای تدریس پژوهی توسط دبیران تکمیل گردید. در یک جلسه توجیهی معلمان به تدوین طرح درس پرداختند که دو مرتبه در کلاس درس اجرا شد. پیشآزمون قبل از اجرای طرح درس با استفاده از پرسشنامه ادراک حل مسئله دانشآموزان نسبت به فیزیک از گروه آزمایش گرفته شد. در پایان اجرای دوره نیز، پسآزمون با استفاده از پرسشنامه گرفته شد. درتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی )میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده گردید. یافتهها:نتایج بررسی نشان داد که آموزش فیزیک با رویکرد درسپژوهی بر یادگیری خود تنظیمی معلمان مؤثر است، اما بر مولفه کنترل شخصی ادراک حل مسئله دانشآموزان هنرستانها تاثیر معناداری ندارد.
درسپژوهی
یادگیری خود تنظیمی
ادراک حل مسئله
درس فیزیک
2019
03
21
109
132
https://trj.uok.ac.ir/article_61050_402c19f283af1ecc6d7e2937d184ce91.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
منابع کارکرد افتراقی سوال و کاربرد آن در آموزش
مولود
علی میرزایی
علی
مقدم زاده
اصغر
مینایی
بلال
ایزانلو
کیوان
صالحی
هدف: ویژگیهای روانسنجی مثل تغییرناپذیری اندازهگیری، عدم وجود کارکرد افتراقی سؤال، یا فقدان سوگیری باید برقرار باشد تا نمرات یک آزمون برای گروههای مختلف آزمودنی مقایسهپذیر شوند. تحلیل منابع کارکرد افتراقی سؤال به محققان اجازه میدهد، فرضیههایی در ارتباط با منابع اصلی و بالقوه سوگیری و واریانس سازه مزاحم را فرمولبندی کنند. ازآنجاییکه معمولاً فرضیههای مربوط به منابع DIF بر مبنای نظریه یا تحقیقات پیشین ساخته میشود، مرور نظامند مقالهها مربوط به بررسی علل DIF ضروری به نظر میرسد. یافتهها نشان میدهد که اهمیت اصلی شناسایی منابع DIF در ساخت و تفسیر نتایج آزمونها است که برای مقایسة بین گروهها به کار برده میشود. این پژوهش یک مرور نظاممند است که به جستجوی کلمات کلیدی در پایگاههای معتبر ازجمله Taylor & Francis، WILEY، Springer، SAGE میپردازد. از میان 42 مقاله یافته شده براساس ملاکهای ورود تعداد 19 مقاله مرتبط با موضوع شناسایی شد. در استفاده از هر مقاله سعی شد نمرات مورد مقایسه در DIF، منابع شناساییشده برای DIF، چگونگی شناسایی منبع DIF، راهبرد مورد استفاده برای تأثیر منبع DIF شناساییشده استخراج شود. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که اهمیت اصلی شناسایی منابع DIF در ساخت و تفسیر نتایج آزمونها است که برای مقایسهی بین گروهها به کار برده میشود. DIF هنگامی به وجود میآید که گروههای خاصی را مقایسه مینماییم. سیاستگذاران باید هنگام تصمیمگیری در مورد برنامه درسی، منابع یا آموزش بر مبنای مقایسه نمرات آزمون، مراقب روایی مقایسهپذیری نمرات باشند.
مقایسه پذیری نمرات آزمون ها
منابع کارکرد افتراقی سوال
ساخت آزمون
آزمون های آموزشی
2019
04
21
133
153
https://trj.uok.ac.ir/article_61061_89f27b0978b44d0bd7511c1901188bad.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
بررسی جدیدترین تحولات روششناسی کیفی پژوهش در حوزه آموزش و تدریس (براساس مجلات معتبر بینالمللی)
لیلا
حشمتی فر
رباب
ملایی
احمدرضا
نصر
فریدون
شریفیان
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی جدیدترین تحولات نظری و روششناسی کیفی در حوزه آموزش وتدریس بود. در این راستا، مجله بینالمللی تحقیقات کیفی در آموزش موردبررسی قرار گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای اسنادی و جامعه آن تمام 12 شماره اخیر مجله (2016-2017) بود. این مجله در حوزه بینالمللی دارای جایگاه کیو 2و اچ ایندکس23 است. تمام مقالات موردبررسی بهصورت سرشماری مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل یافتهها از فراوانی و درصد فراوانی استفاده شد. روشهای پژوهش با توجه به مجموع روشهای استفاده شده در هریک از مقالات، به دو دسته کیفی و پساکیفی تقسیم شدند. یافتهها: نتایج نشان داد از میان روشهای کیفی، مردمنگاری دارای بیشترین فراوانی بود. همچنین، مجموعهای از روشهای نوین ازجمله شعرپژوهی، دیفرکشن، عکس- صدا، غیربازنمودی در مقالات استفاده شده است. دانش آموزان و معلمان در جامعه آماری بالاترین درصد را به خود اختصاص دادهاند. ازاینرو در همین حوزه استفاده معلمان و کادر آموزشی از روشهای نوآورانه پژوهش میتواند کمک شایانی به بهبود یادگیری و کاربردی شدن پژوهشهای جدید کند.
کلید واژه: تحولات نظری و روش شناختی
روش کیفی
روش های نوین کیفی آموزش
2019
03
29
155
172
https://trj.uok.ac.ir/article_61062_3f907fe1cc89f9047456f46ddc171c59.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
تأثیر تدریس بدیعه پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای بر بهبود تفکر خلاق دانشآموزان
رامین
حبیبی کلیبر
ابوالفضل
فرید
جعفر
بهادری خسروشاهی
هدف: هدف پژوهش حاضر تأثیر الگوی تدریس بدیعهپردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای بر بهبود تفکر خلاق دانشآموزان بود. روش: طرح پژوهش به شیوه تجربی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز انتخاب و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای در 3 گروه، 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش اول (الگوی تدریس بدیعهپردازی) و آزمودنیهای گروه آزمایش دوم (الگوی چرخهی یادگیری هفت مرحلهای) تحت آموزش قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر خلاق تورنس استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که الگوی تدریس بدیعهپردازی و چرخهی یادگیری هفت مرحلهای بر تفکر خلاق دانشآموزان تأثیر دارد. در واقع الگوی تدریس بدیعهپردازی و چرخهی یادگیری هفت مرحلهای باعث افزایش تفکر خلاق در دانشآموزان میشود.
تدریس بدیعه پردازی
یادگیری هفت مرحله ای
تفکر خلاق
2019
04
21
173
188
https://trj.uok.ac.ir/article_61066_dfd3b113ac88afe5d9df685157177f9c.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
تبیین اهداف و فعالیتهای یاددهی و یادگیری مطلوب در برنامهدرسی کارورزی رشته حقوق
زهرا
بابادی عکاشه
احمدرضا
نصر
محمدرضا
نیلی
سید محمدصادق
طباطبایی
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اهداف و فعالیتهای مناسب درس کارورزی رشته حقوق در مقطع کارشناسی است. روش: این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی با 28 نفر که به شیوه تصادفی هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان و دانشآموختگان در رشته حقوق بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم، تعداد 114 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد در حیطه هدف کارورزی، بیشترین اولویت مربوط به "مرتبط کردن مباحث نظری دانشگاهی با فضای کار مربوط به رشته حقوق" و "ارتقای مهارتهای تخصصی" است. در حیطه فعالیت یادگیری "تمرین فعالیتهای خاص مانند تحریر دعاوی و تنظیم حقوقی قراردادها" و "فراگرفتن چگونگی عملیاتی کردن دانش نظری مربوط به رشته حقوق" بیشترین اولویت را دریافت کردند. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند بهعنوان یک چارچوب در فرایند برنامهریزی کارورزی دانشگاهها مورداستفاده قرار گیرد.
برنامه درسی
کارورزی
هدف
فعالیت یادگیری
حقوق
2019
04
05
189
210
https://trj.uok.ac.ir/article_61065_8dcf25375e7192ea4fb4dd66e6890666.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
آسیب شناسی برنامه درسی تفکر و سبک زندگی در دوره متوسطه اول
مرضیه
سرابی
پروین
احمدی
چکیده هدف پژوهش حاضر ،شناسایی آسیبهای موجود در عناصر برنامه درسی تفکر و سبک زندگی مطابق با مدل علمی فرانسیس کلاین، از دیدگاه معلمان درس تفکر و سبک زندگی و دانشآموزان بوده است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به منظور دستیابی به آسیبهای برنامه درسی تفکر و سبک زندگی از روش توصیفی- تحلیلی و شیوهی جمع آوری اطلاعات، منابع کتابخانهای، مقالات، سایتهای معتبر علمی استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختار یافته بود. جامعه آماری شامل معلمین درس تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول شهر تهران و دانش آموزان پایه هفتم در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. برای انتخاب معلمین و دانشآموزان از روش نمونهگیری هدفمند و با قاعدهی اشباع نظری استفاده شد. به این صورت که بعد از مصاحبه با 15 نفر از معلمان و20 نفر از دانش آموزان به حد اشباع رسید. برای بررسی روایی از روایی سازه، درونی و بیرونی و برای پایایی از روش بررسی اعضا و بررسی همکار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از شیوه مقولهبندی و کدگذاری استفاده گردید. براساس یافته های پژوهش، آسیب های موجود در عناصر برنامه درسی تفکر و سبک زندگی از دیدگاه معلمان، فعالیتهای یادگیری،مواد آموزشی، ارزشیابی، گروهبندی و زمان آموزشی و از دیدگاه دانش آموزان، فعالیت های یادگیری، ارزشیابی، مواد آموزشی، زمان و فضای آموزشی بوده است.
واژگان کلیدی:"آسیب شناسی"
"برنامه درسی"
"تفکر"
"سبک زندگی"
2019
03
21
211
231
https://trj.uok.ac.ir/article_61064_18eedca26e9700e31aa198536eda4d98.pdf
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5686
1398
7
1
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تاب آوری تحصیلی در تعلل ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
یحیی
یاراحمدی
ناهید
نادری
مریم
اکبری
ابوالقاسم
یعقوبی
هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تابآوری تحصیلی در تعللورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نظر روششناسی جزء طرحهای نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است.جامعه آماری پژوهش را همه دانشآموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرمانشاه تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی ابتدا یک مدرسه و سپس 60 نفر از دانشآموزان آن مدرسه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقهای برنامه مبتنی بر تابآوری تحصیلیآموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی سواری را تکمیل کردند. همچنین از معدل کارنامههای ماهانه اسفند، فروردین و اردیبهشت سال تحصیلی 97-96 بهعنوان نمرات عملکرد تحصیلی دانشآموزان استفاده شد. دادهها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین نمرات متغیر تعلل ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است. نتیجهگیری: بنابراین،برنامه آموزشی مبتنی بر تابآوری تحصیلی در تعللورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان اثربخش بوده است.
برنامه آموزشی
تابآوری تحصیلی
تعلل ورزی تحصیلی
دانشآموزان
عملکرد تحصیلی
2019
03
21
233
249
https://trj.uok.ac.ir/article_61063_b6efb1449cbbe0bbfdf7f9e6ed672ca6.pdf