TY - JOUR ID - 61593 TI - اثر تدریس الگومدار بر عملکرد انتظاری و عینی دانشجویان و ارزیابی آنان از استاد JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - اسدزاده, حسن AD - گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 2 SP - 160 EP - 147 KW - الگوی تدریس KW - عملکرد انتظاری KW - عملکرد عینی KW - ارزیابی استاد DO - https://doi.org/10.34785/J012.2020.329 N2 - هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر تدریس الگومدار بر عملکرد انتظاری و عملکرد عینی دانشجویان و ارزیابی آنان از استاد درس انجام شد.روش: این پژوهش به شیوۀ نیمه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 995 نفر بود. ابتدا از بین جامعۀ آماری، تعداد 4 چهار کلاس به صورت تصادفی انتخاب و سپس تعداد 40 نفر داوطلب واجد شرایط که کمترین نمره را در عملکرد عینی کسب کرده بودند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی به 2 گروه (گروه آزمایش 20 نفر و گروه کنترل 20 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت مداخلۀ تدریس الگومدار لومن قرار گرفتند درحالی‌که در طول این مدت گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. داده‌ها با استفاده از روش‌ آماری تحلیل کوواریانس و به وسیله نرم‌افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی‌داری برای همۀ آزمون‌ها 05/0 لحاظ گردید.یافته ها: نتایج نشان داد روش تدریس الگومدار لومن موجب افزایش نمرۀ عملکرد عینی (005/0P˂ ،03/11 F=) و چک لیست ارزیابی از استاد در دانشجویان گروه آزمایش شد (010/0P˂ ،73/8 F=)؛ ولی، در افزایش نمرۀ عملکرد انتظاری دانشجویان تأثیر نداشت (605/0P> ،61/2 F=). نتیجه گیری: تدریس الگومدار می تواند عملکرد درسی دانشجویان را بهبود ببخشد و بر کیفیت ارزیابی آنان از استاد تأثیر مثبت داشته باشد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61593.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61593_1a67ab233fec727010c3939b05bb4801.pdf ER -