TY - JOUR ID - 61293 TI - تدوین مدل علّی سرزندگی تحصیلی بر اساس جوعاطفی خانواده، محیط یادگیری سازنده‌گرای اجتماعی و درگیری تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - فخاریان, جمیله AU - یعقوبی, ابوالقاسم AU - ضرغام حاجبی, مجید AU - محققی, حسین AD - گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران AD - استاد گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران AD - گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 3 SP - 28 EP - 1 KW - محیط یادگیری سازنده‌گرای اجتماعی KW - جوعاطفی خانواده KW - درگیری تحصیلی KW - خودکارآمدی تحصیلی KW - سرزندگی تحصیلی DO - 10.34785/J012.2019.954 N2 - هدف: هدف این پژوهش، تدوین مدل سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس جو عاطفی خانواده، محیط یادگیری سازنده‌گرای اجتماعی و درگیری تحصیلی  با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی بود. روش: روش پژوهش، همبستگی از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر ساوه در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونه­ای به حجم 347 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه­های محیط یادگیری سازنده گرایی اجتماعی Haghayeghi & Karshki (2015)؛ درگیری تحصیلی Reeve & Tseng (2011)؛ جو عاطفی خانواده (1964) Hill Bern؛ خودکارآمدی تحصیلی (Morgan & Jinks (1999 و سرزندگی تحصیلی Dehghanizadeh & Chari (2013) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شد.  یافته‎ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد که ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرایی اجتماعی و جو عاطفی خانواده اثر مستقیم بر خودکارآمدی تحصیلی ندارند اما درگیری تحصیلی بر خودکارآمدی تحصیلی  اثر مستقیم  دارد. درگیری تحصیلی و جوعاطفی خانواده اثر مستقیم بر سرزندگی تحصیلی ندارند در حالی­که ادراک از محیط یادگیری سازنده‌گرایی اجتماعی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم دارد. خودکارآمدی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم و معنادار دارد. نتایج روابط غیرمستقیم نشان داد که فقط درگیری تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی بر سرزندگی تحصیلی اثر دارد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61293.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61293_728019239ceaeb29accbff587fad9e2e.pdf ER -