TY - JOUR ID - 61167 TI - پدیدارشناسی تجارب معلمان راهنمای کارورزی از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تبریز JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - جعفریان, وحیده AU - محمودی, فیروز AD - علوم تربیتی،علوم تربیتی دانشکده روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز AD - تبریز/علوم تربیتی/برنامه ریزی درسی/دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی/ تبریز/ ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 2 SP - 54 EP - 69 KW - آسیب‌شناسی KW - برنامه درسی KW - تفکر KW - سبک زندگی DO - 10.34785/J012.2019.424 N2 - اهداف: هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربیات معلمان راهنمای کارورزی از اجرای طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی می­باشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کیفی شامل معلمان راهنمای کارورزی دانشگاه­ فرهنگیان آذریایجان شرقی در سال تحصیلی1396- 1395بود. 11 نفر از معلمان از طریق نمونه­گیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مصاحبه نیمه­سازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده­ها ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آن­ها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10  (MAXQDA10) مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. یافته­ها: یافته­ها شامل 5 مضمون اصلی برداشت از کارورزی، نقش معلم راهنما، اهداف و ضرورت، نقاط قوت طرح جدید، پیشنهادات معلمان برای اجرای موفقیت­آمیز طرح طرح می­باشند بحث و نتیجه­گیری: نتایج پژوهش نشان داد که طرح جدید کارورزی باعث تلفیق هرچه بیشتر نظریه و عمل می­شود که مهم­ترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو- معلم می­باشد. همچنین با توجه به اظهار نظر و نتیجه مصاحبه با معلمان راهنما، ایجاد مدارس کارورزپذیر، انتخاب معلمان باتجربه به عنوان معلم راهنما از جمله مواردی می­باشند که توجه و تاکید بر آنها در حین اجرای برنامه­های کارورزی می­تواند منجر به بهبود کیفیت دوره­های کارورزی و افزایش قابلیت و توانایی­های دانشجو- معلمان شود. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61167.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61167_c7c1d9b94cb69efd241154a1c7bf7ead.pdf ER -