TY - JOUR ID - 61091 TI - بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر محتوای الکترونیکی طنزمحور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پنجم ابتدایی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - رستمی نژاد, محمدعلی AU - عجم, علی اکبر AU - ضابط, حسن AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی-ایران AD - استادیار گروه تحقیقات و آموزش دانشگاه پیام نور تهران، ایران AD - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه پیام نور تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 2 SP - 70 EP - 88 KW - محتوای الکترونیکی KW - طنز KW - انگیزش ریاضی KW - اضطراب ریاضی KW - تدریس ریاضی DO - 10.34785/J012.2019.167 N2 - هدف: با توجه به کارکردهای طنز، یادگیری الکترونیکی و اهمیت ریاضیات در ابتدایی، این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی تدریس با استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر طنز بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شد.  روش: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های انگیزش و اضطراب ریاضی کودکان (MCAQ) استفاده گردید. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون آماری T دو نمونه‌ای مستقل برای بررسی متغیرهای انگیزش و اضطراب ریاضی استفاده شد.  یافته ها: نتایج آزمون‌ها بین میانگین نمرات متغیر های انگیزش و اضطراب ریاضی در گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری را گزارش نکرد. یافته‌های این پژوهش نشان داد که محتوای الکترونیکی طنز محور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیری ندارد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61091.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61091_011e5b3693e78e2a51d9df1c38c83d23.pdf ER -