TY - JOUR ID - 61047 TI - مصوّرسازی شبکه اجتماعی هم تألیفی و مطالعه روابط بین سنجه های مرکزیت با بهره وری علمی و کارآیی پژوهشگران حوزه آموزش از دور JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - باشکوه, اکبر AU - اکرامی, محمود AU - سهیلی, فرامرز AU - کریمی, احمد AD - مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور AD - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 7 IS - 1 SP - 65 EP - 86 KW - هم تألیفی KW - شبکه های اجتماعی KW - مرکزیت شبکه KW - بهره وری علمی KW - کارآیی DO - 10.34785/J012.2019.185 N2 - هدف: با توجه به اهمیت پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در خلق علم، این پژوهش با هدف مطالعه روابط بین شاخصهای‌ مرکزیت با بهره­وری علمی و کارآیی پژوهشگران و مصوّرسازی شبکه هم­تألیفی حوزه آموزش از دور انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کاربردی علم­سنجی است. جامعه آماری پژوهش را مدارک علمی (40252 مدرک) کلیه پژوهشگرانی تشکیل می­دهند که از آن‌ها دست­کم یک مقاله در پایگاه Web of Science در بازه زمانی 1992 تا 2012 نمایه شده است. پس از تهیه ماتریس هم­تألیفی کشورها (AU) و پژوهشگران (C1)، به‌منظور استخراج نتایج از سه دسته نرم­افزارهای الف) تحلیل شبکه­های اجتماعی Bibexcel) & (UCINET، ب) مصوّرسازی شبکه هم­تألیفی NetDraw) & (Pajek و ج) تحلیل­های آماری (SPSS) استفاده شده است.     یافته­ها: نتایج حاکی از رشد فزاینده هم­تألیفی در بین پژوهشگران است. در بین این پژوهشگران، Liu, J؛ Chen, Y؛ Dodson, SC؛ Chen, X و Chen, J به ترتیب بیشترین میزان تولید آثار علمی بین­المللی و Chen, Y؛ Dodson, SC؛ Liu, B؛ Zhou, DX و Liu, J نیز بیشترین استنادات دریافتی به مقالات را دارا هستند. از نظر زوج­های برتر هم­نویسنده، زوج (Liu J *** Chen H) با 28 مورد همکاری علمی رتبه اول و زوج­های (Chen Y *** Chang C) و (Li Z *** Chen J)، نیز در رتبه­های بعدی قرار دارند. به‌علاوه، کشورهای آمریکا، الجزایر، آرژانتین و استرالیا به ترتیب در رده­های اول تا چهارم به لحاظ تعداد رکوردها در پایگاه ISI قرار دارند. در مرکزیت رتبه، پژوهشگرانی چون Chen, Y ;Liu, J و Dodson, SC، در مرکزیت نزدیکیLiu, B ;Chen, T  و Chen, H و در مرکزیت بینابینی Zhu, Y ;Chen, H و  Chen J برترین پژوهشگران هستند. سرانجام نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه معنی­داری بین نمره­های مرکزیت پژوهشگران و بهره­وری علمی و کارآیی آنان وجود دارد.  نتیجه­گیری: نتایج مبیّن آن است که استنادات دریافتی پژوهشگران تابعی از تعداد انتشار مقالات توسط آنان است. همچنین پژوهشگرانی در شبکه اجتماعی هم­تألیفی دارای نفوذ اجتماعی هستند که نمره مرکزیت بالاتری کسب نموده­اند.  UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61047.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61047_b135c1b2c7abf03467667a81c7b54f2d.pdf ER -