TY - JOUR ID - 61041 TI - رهبری برنامه درسی، راهکاری مؤثر در تغییر و اجرای پویای برنامه های درسی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - سلمانی, بابک AU - ملکی, حسن AU - عباس‌پور, عباس AU - حکیم زاده, رضوان AU - امیرتیموری, محمد حسن AD - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران AD - استاد دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشیار دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 4 SP - 106 EP - 126 KW - «اجرای برنامه درسی» KW - «رهبری برنامه درسی» KW - «ابعاد» KW - «عناصر» DO - N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر تشریح و شفاف­سازی رهبری برنامه­درسی به منظور ارائه دیدگاه­ها و راهبردهایی برای تسهیل اجرا پویای برنامه­های درسی می­باشد. روش: پژوهش حاضر به روش کیفی از نوع پژوهش فلسفی و با استفاده از روش تحلیل مفهومی انجام یافته است. حوزه مطالعاتی پژوهش شامل کتاب­ها، پایان نامه­ها، مقالات، مجلات و پژوهش­های مرتبط با موضوع بود. به علت وسعت و کثرت منابع، برای نمونه­گیری  از منابع چاپی و دیجیتالی (برخط) که مرتبط با بحث و در دسترس بود، استفاده گردید. در این پژوهش از فیش برداری جهت گردآوری اطلاعات از نمونه، بهره گرفته شد. روش تحلیل به شیوه تحلیل مفهوم، تفسیر مفهوم و استنتاج نظری بود. یافته­ها: نتایج نشان داد از طریق تشریح و تحلیل مفهوم رهبری برنامه­درسی در چندین جنبه اصلی آن یعنی چیستی و ماهیت آن، قلمروهای کاری، نقش­ها و ویژگی­های رهبران برنامه­­درسی، سبک­ها، سطوح، راهبردها و این که چه کسانی می­توانند این نقش را برعهده گیرند، می­توان تصویری روشن از آن ارائه نمود. هم چنین نتایج نشان داد به علت نیاز به اجرای بهینه برنامه­های درسی جدید و کمتر نمودن فاصله برنامه­ درسی قصدشده و اجراشده، انجام پژوهش­های علمی بیشتر در این حوزه می­تواند استلزامات علمی و بومی وسیعی را در اختیار تصمیم­گیرندگان آموزشی قرار دهد UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61041.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61041_3c1b80c8cce12d9a68f1118864356244.pdf ER -