TY - JOUR ID - 61040 TI - نقش خانواده، مدرسه و رسانه در پیشگیری از وقوع جرم با تأکید بر معیارهای بین‌المللی حاکم بر تعهد دولت‌ها در آموزش افراد JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - محمدی, شهرام AU - بیژنی میرزا, طیبه AU - حاتمی, مهدی AD - استادیار گروه حقوق دانشگاه کردستان-سنندج-ایران AD - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج AD - استادیار گروه حقوق دانشگاه کردستان-سنندج-ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 4 SP - 238 EP - 258 KW - پیشگیری کنشی KW - حقوق بشر KW - پیشگیری اجتماعی رشد مدار KW - کودکان بزهکار KW - حق بر آموزش DO - N2 - هدف: هدف این پژوهش بررسی راهکارهای اجتماعی پیشگیری از بزهکاری توسط خانواده، مدرسه و رسانه است. پیشگیری اجتماعی از مجموعه‌ای اقدامات تشکیل می‌شود که به انواع محیط‌های فرد تأثیر می‌گذارند که این محیط‌ها در فرآیند جامعه‌پذیری یک فرد نقش داشته و دارای کارکردهای اجتماعی هستند. در این راستا مدرسه، خانواده و رسانه در یک مقطع زمانی ویژه مؤثرند. دغدغه پیشگیری اجتماعی تربیت و آموزش صحیح است و بر اساس تئوری‌های فرآیند اجتماعی، بزهکاری تابعی از جامعه‌پذیری افراد است. نهادهای اجتماعی (خانواده و مدرسه) دارای کارکردی آموزشی و تربیتی هستند و اگر رسالت خود را به‌درستی انجام ندهند، اولین خلل در زمینۀ جامعه‌پذیری فرد ایجاد شده و درواقع زمینه ارتکاب جرم فراهم می‌شود. روش: روش تحقیق در این مقاله به‌صورت تحلیلی توصیفی از نوع کیفی است و روش گردآوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای است که از منابع مدون شامل قوانین، کتاب‌ها، رساله‌ها و مقالات استفاده شده است که پس از گردآوری مطالب، به تجزیه و تحلیل این موارد پرداخته شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که بهبود نظام آموزشی و گنجاندن دروس مروج قانون و قانون پذیری در کتب درسی و استفاده از برنامه‌های حمایتی ناظر به خانواده و هدایت درست برنامه‌های رسانه‌ها می‌توانند راه‌های مؤثری در جهت حمایت از کودکان در معرض خطر باشد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_61040.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_61040_4fd0b7beb3291f3ab5b598497afd0f05.pdf ER -