TY - JOUR ID - 60813 TI - بررسی اصول طراحی راهبردهای ارزشیابی مطلوب در میان دانش آموزان استعداد درخشان شهر اصفهان: یک مطالعه ترکیبی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - ابوالقاسمی, مهدی AU - زین علی پور, حسین AU - شیخی, علی اکبر AU - عصاره, علیرضا AD - دانش آموخته دکتری برنامه درسی دانشگاه هرمزگان ، ایران AD - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه هرمزگان؛ ایران AD - دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 6 IS - 1 SP - 25 EP - 41 KW - دانش آموزان استعداد درخشان شهر اصفهان KW - راهبردهای ارزشیابی مطلوب KW - مطالعه ترکیبی DO - N2 - هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی راهبردهای ارزشیابی مطلوب در زمینه آموزش دانش­آموزان استعداد درخشان در مقطع متوسطه دوم است. این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته اکتشافی است. جامعه تحقیق شامل کلیه دانش­آموزان و معلمین استعداد درخشان شهر اصفهان است. روش: روش نمونه­گیری در بخش کیفی به‌صورت موارد نوعی و در بخش کمی به‌صورت تصادفی ساده است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق‌ساخته استخراج شده از مصاحبه­ها است. روایی در بخش کیفی به روش چک کردن اعضا و در بخش کمی روایی و پایایی به­وسیله روایی محتوایی، تحلیل عاملی تأییدی و آلفای کرانباخ بررسی و تأیید شده است. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تماتیک و در بخش کمی از آمار توصیفی و آزمون t تک‌گروهی استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج بخش کیفی بیانگر این بود که اصول طراحی راهبردهای ارزشیابی مطلوب عبارتند از استفاده از آزمون­های مستمر و آزمون­های نهایی، ارزشیابی کاربردی، ارزشیابی پروژه‌ای، تأکید بر خلاقیت، اصول فنی­آزمون­سازی و توجه به یادگیری عمیق. در بخش کمی نتایج بررسی این مؤلفه­ها بیان‌کننده این بوده که تمامی مؤلفه­ها به غیر از آزمون نهایی دارای میانگین بالاتر از میانه بودند و نمونه مورد بررسی معتقد به استفاده از این اصول در ارزشیابی­های خود بودند. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_60813.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_60813_3562af388c1a0b0bab7e85853c79ddbd.pdf ER -