TY - JOUR ID - 54309 TI - مقایسه برنامه قصد شده، اجرا‌شده و کسب شده درس کارورزی به منظور ارائه راهکار مناسب ( مورد مطالعه: دانشگاه فرهنگیان استان کردستان) JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - قادرمرزی, حبیب الله AU - علی عسگری, مجید AU - معروفی, یحیی AU - حسینی خواه, علی AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی خوارزمی، تهران، ایران؛ AD - دانشیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران؛ AD - دانشیار دانشگاه بوعلی سینا، همدان؛ AD - استادیار دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 3 SP - 131 EP - 143 KW - کارورزی KW - برنامه درسی اجرا شده KW - برنامه درسی قصدشده DO - N2 - هدف: هدف این پژوهش مقایسه برنامه درسی اجرا شده و کسب­شده درس کارورزی و ارائه راهکار برای افزایش همخوانی و کاهش شکاف میان برنامه­های دانشگاه فرهنگیان کردستان است. روش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلم راهنما و دانشجو معلمان رشته­های مختلف دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1395/1394 می باشد. با توجه به جدول مورگان و روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای تعداد 284 نفر دانشجومعلم و معلم راهنما انتخاب و به کمک پرسشنامه محقق­ساخته از نمونه موردنظر جمع­آوری شد. یافته ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین  برنامه درسی قصد شده و اجرا شده وجود ندارد. همچنین برنامه اجرا شده و کسب شده باهم همخوانی نداشته و بین دو مرحله اجرا شده و کسب شده درس کارورزی به‌صورت کلی و هیچ کدام از خرده‌مقیاس‌های مراحل اجرا شده و کسب شده تفاوت معنادار وجود ندارد یعنی بین کلیه اهداف محتوایی و اجرایی در مرحله اجراشده و کسب شده درس کارورزی تفاوت چشمگیری وجود ندارد. اما با توجه به نتایج به مقدار 07/40 میان برنامه درسی قصد شده و اجرا شده شکاف و فاصله وجود دارد که تفاوتی بسیار معنادار و مهم است. و جا دارد اصلاحاتی در برنامه کارورزی مراکز تربیت معلم و افزایش اثربخشی آن صورت گیرد. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_54309.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_54309_475fd9ceb4ce6c18121bce899b6cea15.pdf ER -