TY - JOUR ID - 50664 TI - واکاوی ماهیت راهیابانه تدریس: رویکرد مطلوب در تبیین کنش معلمی مبتنی بر موقعیت عمل JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - آل مراد, آسیه AU - فردانش, هاشم AU - مهرمحمدی, محمود AU - طلایی, ابراهیم AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ AD - دانشیارگروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ AD - استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران؛ AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 2 SP - 83 EP - 107 KW - تدریس KW - عمل KW - تدریس راهیابانه KW - رویکرد موقعیت‌گرایانه KW - هیوریستیک DO - N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی مفهومی ماهیت راهیابانه (هیوریستیک) تدریس است. روش: به‌منظور نیل به این هدف از روش تحلیلی- مفهومی از نوع قیاسی استفاده شده است. در این مسیر ابتدا با بررسی منابع مربوط به تدریس و شناسایی رویکردهای عمده در تبیین ماهیت آن، اصلی‌ترین عناصر ماهوی در تبیین آن شناسایی و نقش موقعیت عمل آشکارشده است. سپس براساس نتایج حاصل از سنتز پژوهی پژوهش‌ها درباره مفهوم هیوریستیک شبکه مفهومی حول این مفهوم شناسایی شد و بر آن اساس محقق تعریف مختار و روشن خود را از این مفهوم ارائه داده است و ماهیت تدریس را با توجه به این مفهوم واکاوی نموده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد «هیوریستیک» به‌عنوان مفهومی که تبیین‌کننده ماهیت عمل در موقعیت‌های بدیع و یکتای تصمیم‌گیری و حل مسأله است، برای تبیین بسیاری از وظایف تدریس قابل‌استفاده است. بر این اساس مؤلفه‌های مهم تدریس راهیابانه در موقعیت تدریس شناسایی و معرفی‌شده‌اند. عناصری چون «ظهور روابط اجتماعی جدید»، «تجربیات گذشته»، «تعاملات و تعارضات»، «دانش به‌عنوان منبع اقتدار» و «جریان اطلاعات» به‌عنوان اصلی‌ترین منابع پیچیدگی‌های موقعیت تدریس شناسایی‌شده‌اند که تشکیل‌دهنده ماهیت راهیابانه تدریس هستند. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_50664.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_50664_f16291806687beb02ecd6f7bd2e2f6ee.pdf ER -