TY - JOUR ID - 50624 TI - چالش های به‌کارگیری یادگیری مشارکتی در تدریس دانشگاهی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - خاکباز, عظیمه سادات AD - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 2 SP - 35 EP - 50 KW - یادگیری مشارکتی KW - آموزش عالی KW - تدریس دانشگاهی KW - دانش پژوهی یاددهی- یادگیری DO - N2 - هدف: تبیین چالش­های به‌کارگیری رویکرد یادگیری مشارکتی در آموزش عالی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعه­ی طولی است که حدود دو سال بر روی تجربیات یک مدرس دانشگاهی انجام شده است.داده­های این پژوهش از طریق تأمل بر عمل و خودشرح حال نویسی مدرس و گفتگو با دانشجویانی که در کلاس مدرس حضور داشتند، در سه مقطع زمانی قبل، حین و بعد از عمل، جمع­آوری و از طریق کدگزاری و مقوله­بندی تحلیل شدند. تحلیل داده­ها نشانگر پنج چالش اصلی در حوزه­های تعادل بین محتوا و روش، تناقضات فضای دانشگاهی، دشواری ارزشیابی از یادگیری، افزایش وظایف مدرس و عدم حمایت و نقش دانشجوبود. یافته‌ها: نتایج این پژوهش می­تواند روشن سازد در صورتی­که مدرسان دانشگاه بخواهند روش یادگیری مشارکتی را در تدریس خود به‌کار بگیرند، می­بایست خود را برای مواجهه با کدام چالش­ها آماده سازد. همچنین نتایج پژوهشگر به سیاست‌گذاران و برنامه­ریزان آموزش عالی نشان می­دهد درصورتی‌که بخواهند رویکرد مشارکتی را در آموزش عالی توسعه دهند، به‌صورت عملی باید چه مسایلی را مورد حمایت قرار دهند. UR - https://trj.uok.ac.ir/article_50624.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_50624_9d59534b5f564a4bb82d31747cbac55f.pdf ER -