TY - JOUR ID - 42976 TI - بررسی انگیزه ورود به حرفه و عوامل مؤثر بر انگیزة معلمان زبان انگلیسی ایرانی JO - تدریس پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2476-5686 AU - سیفی, نورالدین AU - عبادی, سامان AU - احمدنژاد, محمد AD - استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران AD - استادیار دانشگاه رازی، کرمانشاه ، ایران AD - دانشجوی دکتری اموزش زبان انگلیسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 4 IS - 1 SP - 93 EP - 119 KW - انگیزه معلم KW - انتخاب حرفه KW - رضایت شغلی KW - معلمان زبان انگلیسی ایرانی DO - N2 - به‌منظور واکاوی «انگیزه معلم»، و با بهره­گرفتن از روش­های تحقیق کیفی، پژوهش اخیر به بررسی انگیزة ورود به حرفه­، و عوامل مؤثر بر انگیزة معلمان زبان انگلیسی ایرانی می­پردازد. یافته­های به‌دست آمده از تحلیل داده­های کیفی حاصل از مصاحبه­های نیمه ساختمند و پرسشنامه­های کیفی نشان می­دهد که دلایل بیرونی شامل: فقر اقتصادی خانواده، ترس از بیکاری، انتخاب از سر ناچاری، اجبار خانواده، معافیت از خدمت سربازی، مناسب بودن برای بانوان و تعطیلات زیاد، به‌ترتیب، مهم‌ترین دلایل پیوستن معلمان به این حرفه می­باشد. علاقه به تدریس و علاقه به زبان انگلیسی مهم­ترین دلایل درونی، و خدمت به جامعه تنها دلیل نوع دوستانه برای انتخاب حرفه گزارش شده است. میزان بالای تمایل به تغییر شغل (19/74 درصد)، ترک حرفه (58 درصد)، و بازنشستگی زود هنگام (58/72 درصد) در معلمان، حاکی از نارضایتی شغلی معلمان است. همچنین، براساس یافته‌های پژوهش، حقوق و مزایا، احترام و جایگاه اجتماعی، سیاست­های اداری/ آموزشی، شرایط و محیط کاری، دانش‌آموزان، خود کارآمدی و توسعة حرفه­ای، منابع و امکانات آموزشی، بازخورد مدیران، والدین، و همکاران، زبان انگلیسی، استقلال معلم، نقش معلم در سیاست­گذاری، و کمک به جامعه و دانش‌آموزان از مهم­ترین عوامل مؤثر بر انگیزه (شامل شش درون­مایه بیرونی، پنج درون‌مایه درونی و یک درون­مایه نوع‌دوستانه) در معلمان است. در پایان راهبردهایی برای به‌کارگیری و ایجاد انگیزه در معلمان زبان انگلیسی ارائه شده است. نتایج این تحقیق دربردارنده موارد ارزشمندی برای سیاست‌گذاران در حوزة تربیت معلم و آموزش و پرورش در سطوح مختلف می باشد.  UR - https://trj.uok.ac.ir/article_42976.html L1 - https://trj.uok.ac.ir/article_42976_984d2a2f910b9d8d1b8d18e105b355b2.pdf ER -