دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
بررسی مقایسه ای تدریس بر اساس شیوه ی نوشتاری پیوسته تاملینسون و شیوه ی ژانر پروسه بر روی مهارت نوشتاری زبان آموزان ایرانی
1
22
FA
حبیب
سلیمانی
هیئت علمی
h181352@gmail.com
نوشین
خردمند
دبیر زبان انگلیسی گروه زبان انگلیسی: ناحیه یک آموزش و پرورش کرمانشاه
n.kheradmand5@gmail.com
<strong>هدف:</strong> هدف از انجام این تحقیق اندازهگیری میزان تأثیر شیوه تدریس براساس رویکرد تاملینسون بر روی توانایی نوشتاری زبانآموزان ایرانی (EFL) بود است.
<strong>روش:</strong> برای رسیدن به این هدف در یک پژوهش شبه آزمایشی کمی از میان 70 نفر زبانآموز یک موسسه آموزش زبان کرمانشاه یک نمونة 45 نفره از زبانآموزان سطح زبانی متوسط به بالا انتخاب شدند و به سه گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. به گروههای آزمایشی در طول ترم مهارت نوشتاری براساس شیوة" مدل پیوستة تاملینسون" و "ژانر پروسه" تدریس شد و به گروه کنترل براساس شیوة سنتی که اغلب توسط معلمان زبان انگلیسی در ایران به کار گرفته میشود آموزش داده شد. از آزمون تحلیل واریانس و آزمون همبستگی پیرسون و همچنین تحلیل رگرسیون برای تحلیل دادهها استفاده شد.
<strong>یافتهها:</strong> نتایج بهدستآمده نشان دادند که عملکرد گروه تاملینسون و ژانر پروسه در فعالیتهای نوشتاری پسآزمون از گروه کنترل بهتر بوده و از لحاظ آماری تفاوتها بهصورت مثبت معنادار بودند؛ بنابراین، شیوه تاملینسون و ژانر پروسه تأثیر معنادار مثبتی در توانایی نوشتاری زبانآموزان داشتهاند.
تاملینسون –ژانر پروسه,شیوههای نوشتاری – مهارت نوشتن,زبانآموزان ایرانی
https://trj.uok.ac.ir/article_60913.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60913_d1b39509f212021475d3e883df2e646d.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
شناسائی و اکتشاف عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش های فنی و حرفه ای: مطالعه ای با رویکرد آمیخته
23
38
FA
علی اکبر
امین بیدختی
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
a.aminbeidokhti@semnan.ac.ir
محمود
نجفی
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
m_najafi@semnan.ac.ir
فرهاد
شریعتی
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
farhad.shariati@gmail.com
<strong>هدف:</strong> پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی متوالی بود. بخش کیفی مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها (طرح نظاممند) بود. در این بخش از پژوهش 18 نفر بهعنوان مشارکتکننده بهصورت هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری جهت مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران، کارشناسان و مربیان دورههای آموزش غیررسمی وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در استانهای کردستان، کرمانشاه و همدان بودند که تعداد آنها 1268 نفر و با استفاده از فرمول کوکران 297 نفر آنها از طریق روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها در بخش کمّی از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (0.94) محاسبه و روایی سازه آن از طریق تحلیل عاملی تأیید شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بهترتیب اهمیت سه عامل کلی مدیریتی، آموزشی و شایستگیهای حرفهای مربیان که در مجموع از شانزده مؤلفه تشکیل شدهاند، جزء عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای محسوب میشوند. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند بهعنوان یک چارچوب در فرایند برنامهریزی آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مورد استفاده قرار گیرد.
آموزش فنی و حرفهای,کیفیتبخشی آموزش,رویکرد آمیخته,شایستگیهای حرفهای مربیان
https://trj.uok.ac.ir/article_60912.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60912_410d01f01ec3678f9b63058ce0d3419d.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
بررسی جامعه شناختی پدیده رمزگردانی دو زبانه های کردی کلهری- فارسی در دانش آموزان
39
63
FA
کیوان
عزیزی
دانشگاه علوم پزشکی ایلام دانشکده پزشکی گروه آموزش زبان انگلیسی
roz.maghaleh@yahoo.com
اکبر
عزیزی فر
دانشگاه علوم پزشکی ایلام
azizi_k1394@yahoo.com
حبیب
گوهری
استادیار دانشگاه آزاد ایلام
h_gowhary@yahoo.com
شهرام
ولیدی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
maghale.32@yahoo.com
<strong>هدف: </strong>هدف از انجام این پژوهش بررسی جامعهشناسی پدیده رمزگردانی دوزبانههای کردی فارسی بود.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش از نظر روش گردآوری دادهها جزء پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است؛ و براساس ماهیت جزء پژوهشهای کاربردی محسوب میگردد. جامعه آماری شامل کل دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان سرپلذهاب در سال تحصیلی 97- 1396 است. با توجه به اینکه حجم کل جامعه آماری 3896 نفر بود؛ با استفاده از جدول مورگان 400 نفر (200 دختر؛ 200 پسر) در مقطع اول، دوم و سطح پیشدانشگاهی در بین دانشآموزان پسر و دختر بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. از شیوه نمونهای طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه الگوی پژوهشی پاراشر (1980) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون t دو نمونه وابسته، آزمون t دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نتایج نشان داد کاربرد زبان فارسی در حوزههای خانواده، دوستی، همسایگی، اداری بهطور محسوسی از زبان کردی کلهری بیشتر بود (00/0= p) اما کاربرد زبان فارسی در حوزه مدرسه بهطور محسوسی از زبان کردی کلهری بیشتر بود (01/0= p). همچنین کاربرد زبان فارسی در تمام سطوح مختلف تحصیلی، دانشآموزان دارای سطح تحصیلات پیشدانشگاهی بیش از بقیه و افراد پایه اول کمتر از دیگر سطوح تحصیلی از زبان فارسی استفاده میکنند. همچنین افراد پایه اول بیشتر از دیگر گروهها و افراد دارای سطح تحصیلات پیشدانشگاهی کمتر از بقیه گروههای تحصیلی از زبان کلهری استفاده مینمایند (209/4 =F، 000/0=p). همچنین بین کاربران زبان کلهری در دو گروه جنسی در کل حوزههای اجتماعی کاربرد زبان فارسی بین دختران بیشتر از پسران است و پسران نیز بیشتر از دختران به استفاده از زبان کلهری تمایل دارند و نتایج آماری تفاوت معنیدار بین دو جنس را تأیید میکند (002/0= P).
رمزگردانی,دوزبانه,جامعه شناسی,زبان کردی,زبان فارسی
https://trj.uok.ac.ir/article_60934.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60934_ce7c176edd358ccb7b94c781269d196b.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
تبیین ابعاد صلاحیتهای تدریس دبیران برگزیده دوره دوم متوسطه شهر همدان
64
82
FA
فرهاد
سراجی
0000-0003-1479-5919
علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان
fseraji@gmail.com
حمزه
پریدار
برنامه ریزی درسی، علوم تربیتی ، دانشگاه بوعلی سینا
hamzah.paridar@yahoo.com
عظیمه سادات
خاکباز
همدان، خیابان استادان، مجتمع اساتید دانشگاه بوعلی، بلوک 6 واحد 3
azimehkhakbaz@ymail.com
<strong>هدف</strong><strong>:</strong> معلمان در حین تدریس و اجرای برنامهدرسی، عوامل متعددی را هماهنگ یا دستکاری میکنند تا محیط یادگیری اثربخش را برای دانشآموزان تدارک ببینند. این شرایط در کلاسهای درس با وجود تشابهات دارای اختصاصات و ویژگیهای خاص بومی است. هدف این پژوهش درک تجارب دبیران برگزیده، از تدریس در دوره دوم متوسطه شهر همدان است.<br /> <strong>روش:</strong> این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسانه از نوع توصیفی انجام شده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش 18 نفر از دبیران دوره دوم متوسطه شهر همدان بودند که از سال 90 تا 95 حداقل یکبار در سطح استان همدان بهعنوان معلم نمونه انتخاب شده بودند. این افراد در مصاحبه نیمهساختار یافته 45 تا 50 دقیقهای شرکت کردند. تعداد مشارکتکنندگان بر اساس منطق اشباع نظری تعیین و دادههای مصاحبهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی تحلیل و 86 کد اولیه شناسایی و در 18 مضمون فرعی طبقه بندی شد. جهت افزایش دقت و استحکام دادهها از روش ارجاع به مشارکتکنندگان استفاده شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> این مفاهیم حول چهار مضمون اصلی شامل؛ تسلط علمی، ویژگیهای شخصیتی و روحیه معلمی، تدریس و کلاس داری و صلاحیت در تلفیق فناوری طبقهبندی گردید. با توجه به ویژگیهای بومی و تجارب مشارکتکنندگان، میتوان بر اساس این یافتهها، پیشنهادهایی را برای تربیتمعلم اثربخش ارائه نمود.
دبیران برگزیده,تجربه زیسته,تدریس,معلم اثربخش
https://trj.uok.ac.ir/article_60935.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60935_a94588e1f3126a6658c4b071c44a4da4.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
تأثیرتدریس واژگان زبان انگلیسی با کارتون آموزشی به همراه ترجمه بینازبانی شفاهی بر میزان فراگیری زبان آموزان ایرانی
83
94
FA
رسول
مرادی جز
استاد مدعو دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی زنجان، دبیر زبان خارجه آموزش و پرورش
moradijoz@gmail.com
سعید
کتابی
استاد دانشگاه
ketabi@fgn.ui.ac.ir
منصور
توکلی
استاد دانشگاه
mr.tavakoli14@gmail.com
هدف پژوهش حاضر بررسی تأتیر تدریس واژگان زبان انگلیسی با کارتون آموزشی <em>Gogo</em> به همراه ترجمۀ بینازبانیشفاهی و توضیحات متعاملی معلم و زبانآموزان بر میزان فراگیری زبان آموزان زبانسرای دیلماج زنجان بود. جامعه آماری مشتمل بر کلیۀ زبانآموزان زبانسرای دیلماج زنجان (138 نفر) بود که از میان آنها 40 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد و در دو کلاس20 نفری (گروه کنترل و آزمایش) مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا پیش آزمون دانش واژگان از هر دو گروه کنترل و آزمایش به عمل آمد و سپس گروه آزمایش به مدت یک ترم (14 جلسه) با کارتون آموزشی <em>Gogo</em> به همراه ترجمۀ بینازبانی و توضیحات متعاملی معلم و زبانآموزان و گروه کنترل با همان کارتون ولی بدون ترجمه بینازبانی شفاهی معلم در معرض آموزش واژگان و عبارات مربوطه قرار گرفتند. در پایان ترم از هر دو گروه کنترل و آزمایش پس آزمون به عمل آمد. نتایج حاصله بیانگر این بود که استفاده از کارتون های آموزشی استانداردی همچون <em>Gogo</em> به همراه ترجمه بینازبانی شفاهی و توضیحات متعاملی معلم و زبانآموزان میتواند درونداد قابل فهم تر فراهم نماید و درنتیجه در فراگیری بهتر زبانآموزان مؤثر واقع گردد.
ترجمه بینازبانی,فرضیه درونداد,کرشن (Krashen؛ 1981),کارتون آموزشی Gogo
https://trj.uok.ac.ir/article_60954.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60954_7d067b589ed67f327edd1379c09dcf62.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
واکاوی و تبیین تربیت معنوی و نگاهی اجمالی به عناصر برنامه درسی در آن ساحت
95
122
FA
علی
حسینی خواه
استادیار گروه مطالعات برنامه درسی خوارزمی
h.ali.tmu@gmail.com
<strong>هدف:</strong> هدف این پژوهش، مطالعه عمیق و تشریح مفاهیم کیفی "معنویت" و "تربیت معنوی" از زاویه نگاه برنامه درسی بود. برای رسیدن به پاسخ این پرسش که آیا معنویت و پرورش آن در ساحت نظام آموزشی، قابل تعریف و تبدیل به یک طرح برنامه درسی قابل دفاع و قابل اجرا است یا خیر؟
<strong>روش:</strong> روش انجام پژوهش، پژوهش فلسفی از نوع تحلیل مفهومی بود. از سطوح سه گانه پژوهش فلسفی-تحلیلی، دو سطح آغازین آن یعنی 1- تفسیر مفهوم 2- تدوین مفهوم (مفهوم پردازی) مورد استفاده قرار گرفت.
<strong>یافتهها:</strong> نتیجه تعمقات و تاملات محقق، رسیدن به یک چارچوب نظری-عملی برنامه درسی برای پرورش معنویت بوده است. در فرایند مفهوم نوردی و مفهوم پردازی معنویت، این یافته های حاصل آمد: تعریف معنویت و تربیت معنوی؛ تبیین جایگاه و ضرورت وجود تربیت معنوی؛ تشخیص ابعاد تربیت معنوی (دینی، غیر دینی، دینی-غیردینی)؛ تشریح عناصر برنامه درسی (مقاصد، مضامین آموزشی، محیط آموزش، رویکردهای تدریس).
معنویت,تربیت معنوی,طراحی برنامه درسی,آموزش
https://trj.uok.ac.ir/article_61035.html
https://trj.uok.ac.ir/article_61035_e60ff0be037643e78886af354e4096d3.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
بررسی و تحلیل اهداف تعلیم و تربیت عشایر با تکیه بر دیدگاههای تربیتی بهمن بیگی: تحلیل محتوای کیفی
123
146
FA
اسدالله
عباسی
گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
a.abbasi1388@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل اهداف تعلیم و تربیت عشایر با تکیه بر دیدگاه بهمن بیگی با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است. بررسی اهداف نظامهای آموزشی موفق میتواند دست آورد خوبی برای دست اندر کاران نظامهای آموزشی و دانشجویان رشتههای علوم تربیتی به ارمغان آورد یکی از این نظامها که در زمان بروز و ظهور خود توجه زیادی از اندیشمندان و مسئولین اجرایی در سطح کشور و حتی نهادهای بین المللی را بخود جلب کرد تعلیمات عشایری به رهبری بهمن بیگی بود. این پژوهش با توجه به هدف خود که در صدر مطلب بیان شد با تحلیل محتوای کیفی بجا مانده از مرحوم بهمن بیگی و مصاحبههایی که از دست اندر کاران این نظام صورت گرفت و با ترسیم شبکه مضامین به 9 هدف (مفهوم) سازمان دهنده و 94 مضمون پایه (اهداف جزیی) دست یافت در بررسی اولویت ها مشخص شدکه بعد از سواد آموزی اهداف تقویت کیفیت علمی، کاهش فاصله طبقاتی ترویج زبان فارسی، تقویت و ترویج روحیه شهامت و شجاعت، تکریم جایگاه زن در جامعه عشایری، در این نظام آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار بودهاند و اهداف سیاسی و اعتقادی از اولویت کمتری برخوردار بودهاند.
تعلیمات,آموزش و پرورش عشایر,بهمن بیگی,اهداف تربیتی
https://trj.uok.ac.ir/article_60939.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60939_badc0cc3ae3727a5d1edd469ac10f259.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
شناسایی و اعتباریابی شاخصهای توسعهیافتگی آموزشی دانشگاههای دولتی
147
174
FA
مهدی
آندش
دانشجوی دکترای دانشگاه خوارزمی
andesh.mehdi@yahoo.com
عبدالرحیم
نوه ابراهیم
استاد گروه آموزشی مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
naveh1954@yahoo.com
حمیدرضا
آراسته
استاد گروه آموزشی مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
heplanning@yahoo.com
حسن رضا
زین آبادی
دانشیار گروه آموزشی مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
hzeinabadi@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> هدف پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی شاخصهای توسعهیافتگی آموزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود.
<strong>روش:</strong> این پژوهش یک پژوهش توسعهای و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه پژوهش با توجه به حجم جامعه آماری، براساس جدول مورگان، تعداد 400 نفر از اعضای هیئتعلمی این دانشگاهها با روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد.
<strong>یافتهها:</strong>شاخصها عبارتاند از: شاخص اعضای هیئتعلمی دانشگاه با مؤلفههای فعالیت آموزشی اعضای هیئتعلمی، فعالیت پژوهشی اعضای هیئتعلمی و توانمندیهای حرفهای اعضای هیئتعلمی با 17 نشانگر، شاخص دانشجویان دانشگاه با مؤلفههای امکانات آموزشی دانشجویان، وضعیت تحصیلی دانشجویان و وضعیت پژوهشی دانشجویان با 20 نشانگر و شاخص فرآیند آموزشی دانشگاه با مؤلفههای امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه و وضعیت درآمدی دانشگاه با 20 نشانگر.
شاخصها,اعتباریابی,توسعهیافتگی آموزشی,دانشگاههای دولتی
https://trj.uok.ac.ir/article_60914.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60914_dfa42986bc2ba01a885ec8aa8bf4f0fe.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
بررسی رابطه یادگیری مشارکتی و انفرادی با میزان مهارتهای اجتماعی دانش آموزان رشته علوم انسانی
175
190
FA
بتول
فقیه آرام
گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
faghiharam1388@gmail.com
رضا
فتحی
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه میبد، یزد، ایران
<strong>هدف:</strong> تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیری مشارکتی و انفرادی با میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان سال سوم رشته علوم انسانی شهر ماهدشت به روش توصیفی – تحلیلی صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش، 479 نفر از دانشآموزان سال سوم رشته علوم انسانی شهر ماهدشت بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای طبق جدول مورگان 214 نفر انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای مربوط به یادگیری مشارکتی از پرسشنامه مقیمی و رمضان (1392)، برای یادگیری انفرادی از پرسشنامه محقق ساخته و مهارت اجتماعی از پرسشنامه گرشام و الیوت (1999) استفاده گردید و پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب 80 /.، 81/. و 84/. بهدست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین یادگیری مشارکتی و یادگیری انفرادی با میزان رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. این بدان معنی است که هر چه یادگیری مشارکتی و انفرادی در سطح بالاتری باشد، میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان و متغیرهای آن نیز بالاتر خواهد بود.
یادگیری مشارکتی,یادگیری انفرادی,مهارتهای اجتماعی
https://trj.uok.ac.ir/article_60933.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60933_11ae4ee11c6720569d2bd573d0bbdd6c.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
نقش عوامل فردی، ساختاری و فراساختاری در پیش بینی "دانشگاه گریزی" مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا
191
205
FA
عباس
خاکپور
0000-0002-0349-796X
دانشگاه ملایر
khakpour@malayeru.ac.ir
هدایت الله
اعتمادی زاده
عضو هیات علمی دانشگاه ملایر
etemad.hedayat@malayeru.ac.ir
مرضیه
محمدیان
دانش آموخته دانشگاه ملایر
m.mohamadiyan2810@yahoo.com
<strong>هدف:</strong> این پژوهش بهمنظور مطالعه نقش عوامل فردی، ساختاری و فراساختاری در دانشگاه گریزی (غیبت و تمایل به غیبت) دانشجویان از کلاسهای درسی در دانشگاه بوعلی سینا طراحی و اجرا شده است.
<strong>روششناسی:</strong> روش پژوهش از نوع توصیفی و طرح پژوهش از نوع طرحهای همبستگی چند متغیری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان است. حجم نمونه پژوهش برای جمعآوری دادهها با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 375 نفر محاسبه شده است که به روش طبقهای تصادفی انتخاب گردیدهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محققساخته بود که در طیف لیکرت طراحی گردید. روایی ابزار پژوهش با استفاده از تحلیل عامل مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه و خرده مقیاسهای آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید.
<strong>یافتهها</strong>: بر اساس نتایج پژوهش بین عوامل فردی، ساختاری و فراساختاری و دانشگاه گریزی دانشجویان از کلاسهای درسی رابطه معناداری وجود دارد و عوامل فردی مهمترین پیشبینی کننده غیبت دانشجویان از کلاسهای درسی است.
دانشگاه گریزی,عوامل فردی,عوامل ساختاری,عوامل فراساختاری,عدم تمایل به شرکت در کلاس
https://trj.uok.ac.ir/article_60995.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60995_3270734debe56c1518ad24711d70a8b7.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
مقایسه مؤلفههای تدریس اثربخش اعضای هیات علمی و مدرسان مدعو از دیدگاه دانشجویان دانشگاه مازندران
206
217
FA
رضا
میرعرب رضی
علوم تربیتی، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر
reza.mirarab@gmail.com
محسن
حاجی تبار
دانشگاه مازندران
hajitabar62@gmail.com
فاطمه
جعفری
دانشجو
fatemehjafari@gmail.com
<strong>هدف: </strong>با توجه به اهمیت پرداختن به اثربخشی تدریس، این پژوهش به ارزیابی و مقایسه اثربخشی تدریس می پردازد.<br /> <strong>روش: </strong>روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است.جامعه آماری 684 دانشجوی ترم شش به بالای هشت رشته تحصیلی در چهار دانشکده علوم پایه، علوم انسانی، هنر و معماری و الهیات دانشگاه مازندران در سال تحصیلی 97-96 بود. حجم نمونه 242 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1987) با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 74/0 بود و روایی محتوایی تحت نظر متخصصین مورد تایید و بررسی قرار گرفت. از آزمون های تی مستقل، آنووا و آزمون تعقیبی دانکن جهت پاسخ به سوالات پژوهش استفاده شد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان دهنده مشابهت و تفاوت در برخی از ابعاد اثربخشی تدریس بین اعضای هیات علمی و مدرسان مدعو در رشته های مختلف تحصیلی است. کمترین اثربخشی متعلق به رشته تحصیلی زیست شناسی و علوم تربیتی و بیشترین اثربخشی متعلق به رشته فیزیک بوده است. برای اینکه بتوان اثربخشی تدریس را افزایش داد باید به نقاط قوت و ضعف اثربخشی تدریس اعضای هیات علمی و مدرسان مدعو توجه کرد.
تدریس اثربخش,اعضای هیات علمی,مدرسان مدعو,دانشجویان دانشگاه مازندران
https://trj.uok.ac.ir/article_60941.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60941_7c2cbc520126d422c833eb54963f8e93.pdf
دانشگاه کردستان
تدریس پژوهی
2476-5686
2476-5600
6
3
2018
09
23
بررسی تناسب محتوا و شیوههای آموزش حسابداری (کارشناسی ارشد) با مهارتهای مورد نیاز بازارکار: از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران
218
233
FA
رضا
جامعی
مدیرگروه و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان
r.jamei@uok.ac.ir
<strong>هدف</strong>: هدف کلی این پژوهش بررسی تناسب محتوا و شیوههای آموزش حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد با مهارتهای موردنیاز در بازار کار است.
<strong>روش</strong>: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل اساتید دانشگاه، دانشجویان مقطع دکترای حسابداری و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 96-1395 است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع و ماهیت تحقیق، از نوع توصیفی و پیمایشی است. دادههای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم هر طبقه 658 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید و در نهایت 458 پرسشنامه جمعآوری شده است. در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری spss تحلیل شدند. درنتیجه برای تجزیهوتحلیل اختلاف ناشی از دیدگاههای طیف جامعه آماری از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شده است. روایی این ابزار با توجه به نظرات گروهی از اساتید و صاحبنظران، پس از اعمال نقطهنظرات اصلاحی آنان، به اثبات رسید و در ارزیابی پایایی پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ (0.76) استفاده شده است.
<strong>یافتهها</strong>: نتایج پژوهش نشان میدهد که محتوای آموزشی برنامه حسابداری جهت آمادهسازی فارغالتحصیلان برای انجام وظایف ابتدایی حسابداری شرکتها مناسب است. لیکن این محتوا در آمادهسازی دانشجویان برای انجام وظایفی با مهارتهایی در سطوح بالاتر مانند حسابرسی، طراحی سیستم و تصمیمگیری کافی و مناسب ناست.
محتوای آموزشی,شیوههای آموزشی,بازار کار
https://trj.uok.ac.ir/article_60997.html
https://trj.uok.ac.ir/article_60997_710a56379b0e158dafeee968510ca18a.pdf