%0 Journal Article %T الگوی چرخه حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه و توانمندیهای مورد نیاز آنان در هر مرحله %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A جمالی زواره, بتول %A نصر اصفهانی, احمدرضا %A نیلی, محمدرضا %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 7 %N 3 %P 179-159 %! الگوی چرخه حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه و توانمندیهای مورد نیاز آنان در هر مرحله %K چرخه حرفه ای %K اعضای هیات علمی %K دانشگاه %R 10.34785/J012.2019.793 %X هدف این مقاله تبیین چرخه حرفه­ای اعضای هیات علمی، ویژگی­ها، چالش­ها و دغدغه­هایی است که با مراحل حرفه­ای مرتبط است. روش مورد استفاده کیفی اکتشافی بود. مشارکت کنندگان در پژوهش 26 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بودند. نوع انتخاب نمونه هدفمند بوده است و انتخاب نمونه­ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. داده­ها نیزاز طریق مصاحبه نیمه سازمان یافته جمع آوری شد. برای تحلیل داده­ها، از روش تحلیل ساختاری و تفسیری استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می­دهد اعضای هیات علمی از زمان ورود به حرفه تا زمان بازنشستگی و خروج از حرفه سه مرحله را طی می­کنند. در مرحله اول در  پی تثبیت جایگاه حرفه­ای هستند. در این مرحله اعضای هیات علمی برای تدریس و آموزش اهمیت زیادی قائلند. در مرحله دوم درصدد ارتقاء رتبه علمی  و رسیدن به مرتبه استاد تمام هستند. در این مرحله، علیرغم دستیابی اعضای هیات علمی به ثبات شغلی، مسئله ارتقاء به مرتبه استادی، محرک آنان برای انجام موثر فعالیت­های حرفه­ای است.  در مرحله سوم و پس از کسب مرتبه استادی، ممکن است شور و علاقه نسبت به فعالیتهای حرفه­ای ارتقاء یابد و یا اعضای هیات علمی دچار رکودعلمی شوند.  %U https://trj.uok.ac.ir/article_61252_8abebf601bb7f87b6aef7e890971af8c.pdf