%0 Journal Article %T پدیدارشناسی تجارب معلمان راهنمای کارورزی از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تبریز %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A جعفریان, وحیده %A محمودی, فیروز %D 2019 %\ 06/22/2019 %V 7 %N 2 %P 54-69 %! پدیدارشناسی تجارب معلمان راهنمای کارورزی از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تبریز %K آسیب‌شناسی %K برنامه درسی %K تفکر %K سبک زندگی %R 10.34785/J012.2019.424 %X اهداف: هدف پژوهش حاضر مطالعه تجربیات معلمان راهنمای کارورزی از اجرای طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان شرقی می­باشد. روش: جامعه آماری این پژوهش کیفی شامل معلمان راهنمای کارورزی دانشگاه­ فرهنگیان آذریایجان شرقی در سال تحصیلی1396- 1395بود. 11 نفر از معلمان از طریق نمونه­گیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مصاحبه نیمه­سازمان یافته استفاده شد و تا زمان اشباع داده­ها ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه، متن آن­ها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا نسخه 10  (MAXQDA10) مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. یافته­ها: یافته­ها شامل 5 مضمون اصلی برداشت از کارورزی، نقش معلم راهنما، اهداف و ضرورت، نقاط قوت طرح جدید، پیشنهادات معلمان برای اجرای موفقیت­آمیز طرح طرح می­باشند بحث و نتیجه­گیری: نتایج پژوهش نشان داد که طرح جدید کارورزی باعث تلفیق هرچه بیشتر نظریه و عمل می­شود که مهم­ترین ثمره آن، انتقال تجارب معلم راهنما به دانشجو- معلم می­باشد. همچنین با توجه به اظهار نظر و نتیجه مصاحبه با معلمان راهنما، ایجاد مدارس کارورزپذیر، انتخاب معلمان باتجربه به عنوان معلم راهنما از جمله مواردی می­باشند که توجه و تاکید بر آنها در حین اجرای برنامه­های کارورزی می­تواند منجر به بهبود کیفیت دوره­های کارورزی و افزایش قابلیت و توانایی­های دانشجو- معلمان شود. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61167_c7c1d9b94cb69efd241154a1c7bf7ead.pdf