%0 Journal Article %T آسیب شناسی برنامه درسی تفکر و سبک زندگی در دوره متوسطه اول %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A سرابی, مرضیه %A احمدی, پروین %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 7 %N 1 %P 211-231 %! آسیب شناسی برنامه درسی تفکر و سبک زندگی در دوره متوسطه اول %K واژگان کلیدی:"آسیب شناسی" %K "برنامه درسی" %K "تفکر" %K "سبک زندگی" %R 10.34785/J012.2019.277 %X چکیده هدف پژوهش حاضر ،شناسایی آسیب‌های موجود در عناصر برنامه درسی تفکر و سبک زندگی مطابق با مدل علمی فرانسیس کلاین، از دیدگاه معلمان درس تفکر و سبک زندگی و دانش‌آموزان بوده است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به منظور دستیابی به آسیب‌های برنامه درسی تفکر و سبک زندگی از روش توصیفی- تحلیلی و شیوه‌ی جمع آوری اطلاعات، منابع کتابخانه‌ای، مقالات، سایت‌های معتبر علمی استفاده شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل معلمین درس تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول شهر تهران و دانش آموزان پایه هفتم در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. برای انتخاب معلمین و دانش‌آموزان از روش نمونه‌گیری هدفمند و با قاعده‌ی اشباع نظری استفاده شد. به این صورت که بعد از مصاحبه با 15 نفر از معلمان و20 نفر از دانش آموزان به حد اشباع رسید. برای بررسی روایی از روایی سازه، درونی و بیرونی و برای پایایی از روش بررسی اعضا و بررسی همکار استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه از شیوه مقوله‌بندی و کدگذاری استفاده گردید. براساس یافته های پژوهش، آسیب های موجود در عناصر برنامه درسی تفکر و سبک زندگی از دیدگاه معلمان، فعالیت‌های یادگیری،مواد آموزشی، ارزشیابی، گروه‌بندی و زمان آموزشی و از دیدگاه دانش آموزان، فعالیت های یادگیری، ارزشیابی، مواد آموزشی، زمان و فضای آموزشی بوده است. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61064_18eedca26e9700e31aa198536eda4d98.pdf