%0 Journal Article %T اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تاب آوری تحصیلی در تعلل ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A یاراحمدی, یحیی %A نادری, ناهید %A اکبری, مریم %A یعقوبی, ابوالقاسم %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 7 %N 1 %P 233-249 %! اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تاب آوری تحصیلی در تعلل ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان %K برنامه آموزشی %K تاب‌آوری تحصیلی %K تعلل ورزی تحصیلی %K دانش‌آموزان %K عملکرد تحصیلی %R 10.34785/J012.2019.330 %X هدف: هدف این پژوهش بررسی میزان اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تاب­آوری تحصیلی در تعلل‌ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان بود. روش: پژوهش حاضر از نظر روش­شناسی جزء طرح­های نیمه‌آزمایشی از نوع پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری با گروه کنترل است.جامعه آماری پژوهش را همه دانش­آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر کرمانشاه تشکیل دادند که در سال تحصیلی 97-96 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی ابتدا یک مدرسه و سپس 60 نفر از دانش­آموزان آن مدرسه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه­ 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه­ای برنامه مبتنی بر تاب­آوری تحصیلیآموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر سه مرحله پیش‌آزمون، پس­آزمون و پیگیری پرسشنامه­ تعلل ورزی تحصیلی سواری را تکمیل کردند. همچنین از معدل کارنامه­های ماهانه اسفند، فروردین و اردیبهشت سال تحصیلی 97-96 به‌عنوان نمرات عملکرد تحصیلی دانش­آموزان استفاده شد. داده­ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته بررسی شدند. یافته­ها: یافته­ها نشان داد که میانگین نمرات متغیر تعلل ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پس­آزمون و پیگیری افزایش معناداری داشته است.  نتیجه­گیری: بنابراین،برنامه آموزشی مبتنی بر تاب­آوری تحصیلی در تعلل‌ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان اثربخش بوده است. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61063_b6efb1449cbbe0bbfdf7f9e6ed672ca6.pdf