%0 Journal Article %T بررسی جدیدترین تحولات روش‌شناسی کیفی پژوهش در حوزه آموزش و تدریس (براساس مجلات معتبر بین‌المللی) %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A حشمتی فر, لیلا %A ملایی, رباب %A نصر, احمدرضا %A شریفیان, فریدون %D 2019 %\ 03/29/2019 %V 7 %N 1 %P 155-172 %! بررسی جدیدترین تحولات روش‌شناسی کیفی پژوهش در حوزه آموزش و تدریس (براساس مجلات معتبر بین‌المللی) %K کلید واژه: تحولات نظری و روش شناختی %K روش کیفی %K روش های نوین کیفی آموزش %R 10.34785/J012.2019.203 %X هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی جدیدترین تحولات نظری و روش­شناسی کیفی در حوزه آموزش وتدریس بود. در این راستا، مجله بین­المللی تحقیقات کیفی در آموزش موردبررسی قرار گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای اسنادی و جامعه آن تمام 12 شماره اخیر مجله (2016-2017) بود. این مجله در حوزه بین­المللی دارای جایگاه کیو 2و اچ ایندکس23 است. تمام مقالات موردبررسی به‌صورت سرشماری مورد تحلیل قرار گرفتند. برای تحلیل یافته­ها از فراوانی و درصد فراوانی استفاده شد. روش­های پژوهش با توجه به مجموع روش­های استفاده شده در هریک از مقالات، به دو دسته کیفی و پساکیفی تقسیم شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد از میان روش­های کیفی، مردم‌نگاری دارای بیشترین فراوانی بود. هم­چنین، مجموعه­ای از روش­های نوین ازجمله شعرپژوهی، دیفرکشن، عکس- صدا، غیربازنمودی در مقالات استفاده شده است. دانش آموزان و معلمان در جامعه آماری بالاترین درصد را به خود اختصاص داده‌اند. ازاین‌رو در همین حوزه استفاده معلمان و کادر آموزشی از روش‌های نوآورانه پژوهش می‌تواند کمک شایانی به بهبود یادگیری و کاربردی شدن پژوهش‌های جدید کند. %U https://trj.uok.ac.ir/article_61062_3f907fe1cc89f9047456f46ddc171c59.pdf