%0 Journal Article %T طراحی برنامه درسی سرمایه روانشناختی مبتی مؤلفه امید جهت آموزش عالی ایران %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A صابر کرگانی, افسانه %A کشتی آرای, نرگس %A ابوالمعالی, خدیجه %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 5 %N 3 %P 131-151 %! طراحی برنامه درسی سرمایه روانشناختی مبتی مؤلفه امید جهت آموزش عالی ایران %K برنامة درسی سرمایه روانشناختی %K امید %K آموزش عالی %R %X هدف: پژوهش حاضر طراحی برنامه درسی امید در ابعاد هدف، محتوا، روش­آموزشی، ارزشیابی برای آموزش عالی ایران است. روش: روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی نظام مقوله‌ای قیاسی بود. حوزه پژوهش دربرگیرندة منابع، مقالات و کتب چاپی و دیجیتالی مرتبط با امید است. روش نمونه‌گیری هدفمند بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از کدگذاری موضوعی  استفاده شد . یافته‌ها:  براساس کدگذاری موضوعی 66 کد اساسی و 18 کد نظری در امید به‌دست آمد. جهت اعتبار سنجی مدل برنامه درسی سرمایه روانشناختی از 10 نفر از اساتید خبره حوزه برنامه درسی و روانشناسی تربیتی با بکارگیری ضریب توافقی لاوشه استفاده گردید که مولفه­های دارای ضریت کمتر 62% یعنی 2 مؤلفه در امید حذف شد.اهداف برنامه درسی امید اهداف واقع‌بینانه، خود کنترلی، خودآگاهی، مهارت کنترل هیجانات، برانگیختگی مطلوب، محتوای برنامه درسی فراگیری خود نظم جویی و نحوة اداره خود، آموزش برنامه‌ریزی و برانگیختگی، پرورش راه‌های خلاقانه جهت دستیابی به اهداف، رویکردهای آموزشی تجویزی راه‌های فکرکردن، روش تدریس، شیوه خودگردانی، حل مسأله، روش حمایت آموزشی و ارزشیابی برنامه درسی ارزیابی از تدوین و پیگیری اهداف، ارزیابی از اراده و پشتکار، امکان سنجش خلاقیت با ابزارهای مختلف به‌دست آمده تحقیق حاضر به‌عنوان یک مدل طراحی برنامة درسی سرمایه روانشناختی مبتنی بر امید برای برنامه‌ریزان و اساتید آموزش عالی ایران این امکان را فراهم می‌کند که با شناخت و کاربرد عناصر برنامه درسی به توسعه سرمایه روانشناختی در دانشجویان پرداخت.  %U https://trj.uok.ac.ir/article_54310_664ead2ad9353b704ce83e90b042e693.pdf