%0 Journal Article %T مطالعه نیمرخ شخصیتی، صلاحیت‌های حرفه‌ای و اثربخشی معلمان متوسطه شهرستان مریوان: تحلیل مبتنی بر شخص %J تدریس پژوهی %I دانشگاه کردستان %Z 2476-5686 %A محمدیان شریف, کویستان %A غریبی, حسن %A حبیبی کلیبر, رامین %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 4 %N 1 %P 27-46 %! مطالعه نیمرخ شخصیتی، صلاحیت‌های حرفه‌ای و اثربخشی معلمان متوسطه شهرستان مریوان: تحلیل مبتنی بر شخص %K صلاحیت‌های حرفه‌ای %K اثربخشی %K نیمرخ شخصیتی %K وظیفه‌شناسی %K تحلیل مبتنی بر شخص %R %X هدف: پژوهش حاضر باهدف مطالعۀ نیمرخ شخصیتی، صلاحیت‌های حرفه‌ای و اثربخشی معلمان دوره اول و دوم متوسطه شهرستان مریوان صورت گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره اول و دوم متوسطه تحصیلی آموزش‌وپرورش شهرستان مریوان (دوره اول 310 و دوره دوم 315 نفر معلم) در سال تحصیلی 93-1392 بود؛ که 235 نفر از معلمان با توجه به نسبت طبقه دوره اول و دوم و زن و مرد با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر، سه پرسشنامۀ صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، عامل شخصیت وظیفه‌شناسی نئو و یک پرسشنامه محقق ساخته اثربخشی معلمان بود که پرسشنامه اثربخشی معلمان پس از تحلیل عاملی مؤلفه‌های اصلی آن به 5 دسته تقسیم شدند و نام‌گذاری مجدد با توجه به زیر مؤلفه‌ها صورت گرفت. جهت بررسی پایایی پرسشنامه‌ها، از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه صلاحیت‌های حرفه‌ای 94/0 و عامل شخصیتی وظیفه‌شناسی 82/0 و اثربخشی معلمان 88/0 محاسبه گردید. نتایج تحلیل خوشه‌ای (کلاستر) نشان داد که معلمان را ازنظر صلاحیت حرفه‌ای و اثربخشی و عامل شخصیتی وظیفه‌شناسی آن‌ها می‌توان به دو گروه تفکیک کرد که تحت عنوان عملکرد شغلی بالا و پایین نام‌گذاری شد.         %U https://trj.uok.ac.ir/article_42971_a5eec679501cc444983a55b314318fd9.pdf