@article { author = {Farahbakhsh, Saeed and GHobadiyan, Moslem and Farahbakhsh, Maryam and GHanbari, Raziyeh}, title = {The effect of school climate on students' academic self-efficacy by mediating classroom management style}, journal = {Research in Teaching}, volume = {7}, number = {3}, pages = {242-227}, year = {2019}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {10.34785/J012.2019.624}, abstract = {Target: The aim of this study was to investigate the effect of school climate on the academic self-efficacy of secondary school students in Khorramabad by mediating the variable of classroom management style. Method: The research method was descriptive-correlation study. The statistical population consisted of all second-grade students in Khorramabad city. Using multi-stage cluster sampling method, 360 students were selected as sample from the students of Krejci and Morgan. The instruments used in this study included the Hallipin and Kraft School Barley Questionnaire (2006), the Morgan and Jink Academic Self-Efficiency Inventory (2011), and the Wolfgang and Glickman Class Management Style Questionnaire (1986).To analyze the data, structural equation test using Amos software was used. Findings:The results of structural equation test showed that the class management style variable in relation to the effect of school climate on the academic self-efficacy of secondary school students in Khorramabad has a mediating role.}, keywords = {school atmosphere,Academic self-efficacy,class management style}, title_fa = {بررسی تاثیر جو مدرسه بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان با میانجی گری سبک مدیریت کلاسی}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر جو مدرسه بر خودکارآمدی تحصیلی دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرم­آباد با میانجی­گری متغیر سبک مدیریت کلاسی انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش­آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرم­آباد تشکیل دادند با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای و بر اساس جدول ( krejcie & morgan) تعداد 360 نفر به عنوان نمونه از میان دانش­آموزان انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه جو مدرسه Hopin &Croft (1963)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی Morgan and Jinks (1999)و پرسشنامه سبک مدیریت کلاسWolfgang and Glickman (1986) بودند.  برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون معادلات ساختاری با  بهره گیری از نرم افزار  Amos استفاده شد. یافته­ها: نتایج حاصل از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که جومدرسه بر خودکارآمدی تأثیر مثبت داشت .همچنین سبک مدیریت بر خودکارآمدی تأثیر مثبت داشته  و نقش میانجی برای تأثیر جومدرسه بر خودکارآمدی موردتاییدقرارگرفت.}, keywords_fa = {جو مدرسه,خودکارآمدی تحصیلی,سبک مدیریت کلاس}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_61297.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_61297_a503ce0d25c31b3d6b23de0a6515882a.pdf} }