@article { author = {رومیانی, سعید and حاجی حسین نژاد, غلام رضا and حسینی خواه, علی and فاضلی, نعمت الله}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {4}, number = {2}, pages = {29-54}, year = {2016}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی: مطالعه ترکیبی}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی استان لرستان انجام شد. روش: تحقیق مورد استفاده ترکیبی و از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است؛ نمونه مورد بررسی معلمان ابتدایی استان لرستان که در شیوه ی کیفی به‌صورت نظری و تا مرحله اشباع و در روش کمی‌به صورت تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی، از مصاحبه و در بخش کمی ‌از پرسشنامه محقق ساخته به‌عنوان ابزار جمع‌آوری داده استفاده گردید. یافته‌ها: ننایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوع تغییرات، ریشه تغییرات، عوامل تغییرات، نگرش تغییرات، خصیصه‌های فرهنگی، شاخص‌های هنجاری و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان از نظر جنسیت، سابقه کاری،  محل خدمت و مدرک تحصیلی با هم متفاوت می‌باشند. مواجهه با تغییرات برنامه درسی توسط ابعاد فرهنگ معلمان پیش‌بینی شد و بر اساس ضریب بتا (β)،  ابعاد خصیصه‌های فرهنگی، شاخصه‌های هنجاری، فرهنگ مشارکت و ارتباط پیش‌بینی‌کنندة معنادار مواجهه با تغییرات برنامه درسی معلمان بودند.از دستاوردهای این تحقیق شناسایی ارزش‌ها و اعتقادات بنیادین معلمان با فرهنگ متفاوت در ارتباط با تغییرات می‌باشد و این‌که فرهنگ در نگرش، نوع، عوامل و ریشه تغییرات در مناطق مختلف عامل موثری می‌باشد.}, keywords_fa = {خصیصه‌های فرهنگی,عوامل تغییرات,تغییرات برنامه درسی,فرهنگ معلمان,قوم نگاری}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_45810.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_45810_332bc3e386e0587690220c0ed0fc4522.pdf} }