@article { author = {پرزور, پرویز and بابایی, فاطمه and عباسی, مسلم and پیرانی, ذبیح and میکاییلی, اشرف}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {1-16}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی با رویکرد اسلامی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف: زندگی تحصیلی از مهم‌ترین دوره­های زندگی فرد است که بر تربیت و یادگیری ثمربخش و موفقیت­آمیز فرد تأثیر می­گذارد و در آن‌جا لیاقت­ها و توانایی­ها به بار می­نشیند و پیشرفت­های علمی حاصل می­شود. اما در زندگی روزانة تحصیلی، دانش­آموزان با انواع چالش­ها، موانع و فشارهای خاص این دوره مواجه می­شوند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانش‌آموزان مقطع دبیرستان بود. روش: طرح این پژوهش شبه‌آزمایشی و از نوع پیش­آزمون ـ پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل می­باشند تشکیل می­دادند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای استفاده شد. ابتدا به‌صورت خوشه­ای یک ناحیه از تهران سپس از بین مدارس آن ناحیه نیز یک مدرسه دبیرستان دخترانه به‌صورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت بر‌اساس لیست دانش­آموزان، 50 دانش­آموز از میان دانش­آموزان این مدرسه که متمایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه استفاده شد. یافته‌ها: داده­های به‌دست آمده از  اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم­افزار 21-SPSS  تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر فرهنگ اسلامی باعث کاهش دلزدگی تحصیلی و بهبود بهزیستی مدرسه دانش­آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0≥P). بر‌اساس نتایج این پژوهش می­توان از آموزش ذهن­آگاهی مبتنی بر رویکرد اسلامی به‌عنوان یک برنامه آموزشی مناسب برای بهبود بهزیستی و کاهش هیجان منفی سود برد.}, keywords_fa = {ذهن‌آگاهی,رویکرد اسلامی,دلزدگی تحصیلی,بهزیستی مدرسه}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59812.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59812_06ebce6bb90e4a232b01f862460b335e.pdf} } @article { author = {بارخدا, سیدجمال and براری, نوری and رضایی زاده, مرتضی and خراسانی, اباصلت and حاج زین العابدینی, محسن}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {17-31}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان تطابق فعالیت‌ها و روش‌های تدریس در دوره‌های یادگیری الکترونیکی با نظریه‌های یادگیری}, abstract_fa = {هدف:‌ ظهور فناوری‌های نوین باعث گسترش یادگیری الکترونیکی شده است با وجود این نباید یادگیری الکترونیکی را یک سیستم آموزشی مجزا دانست که نوع آموزش را تعیین کند بلکه یادگیری الکترونیکی باید انعکاس‌دهنده نظریه‌ها و فنون یادگیری و روان‌شناسی باشد و در جهت تسهیل به‌کارگیری این نظریات در فرایند یادگیری عمل نماید. بر این مبنا هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به نظریات مهم یادگیری در ارائه دوره‌های یادگیری الکترونیکی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران می‌باشد. روش:‌ نوع پژوهش به لحاظ رویکرد، کمی ‌و از نوع تحلیل محتوا و بر مبنای مدل تعیین مقوله‌های اصلی نظریات یادگیری کنل و همکاران انجام ‌گرفته است. جامعه موردپژوهش 330 جلسه کلاس درس الکترونیک برای 22 ماده درسی قرار داده‌شده بر روی سیستم آموزش الکترونیکی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران در نیم‌سال اول سال تحصیلی 96-1395 می‌باشد. برای انتخاب جامعه نمونه از روش تصادفی منظم استفاده گردید و از این تعداد جلسات، 91 جلسه کلاس درس با استفاده از فرمول کوکران و با پذیرش خطای 01/0 به‌عنوان نمونه موردپژوهش انتخاب شدند. داده‌ها به روش تحلیل محتوای کمی ‌بررسی شدند. یافته‌ها:‌ نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بیشتر فعالیت‌ها و فناوری‌های به‌کار گرفته‌ شده در این دوره‌ها بر مبنای نظریات یادگیری رفتارگرایی به میزان (51%) می‌باشد و فعالیت‌های اندکی از این دوره‌ها بر مبنای درگیر نمودن یادگیرنده در جریان تدریس و تئوری‌های یادگیری مانند ساختن‌گرایی به میزان (12%) می‌باشد. بر این اساس لازم است به ضمن طراحی مجدد محیط‌های یادگیری الکترونیکی با استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و یادگیرنده‌محور، و آموزش مدرسان این دوره‌ها جهت طراحی و به‌کارگیری فعالیت‌های یادگیری اشتراکی و همکارانه به غنی‌شدن محیط‌های یادگیری الکترونیکی کمک نمایند.}, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,رفتارگرایی,شناخت‌گرایی,ساختن‌گرایی}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59825.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59825_3852321ec0eb5b4221f977f7302e2f7a.pdf} } @article { author = {شیربگی, ناصر and همتی, آزاد and نعمتی, سمیه}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {33-50}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر جذبه شخصیتی استادان بر درک دانشجویان از اثربخشی تدریس}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر هدفی دوگانه داشت نخست، شناسایی متغیرهای مداخله‌کننده در نتایج ارزیابی دانشجویان از اثربخشی تدریس اعضای هیأت‌علمی و دوم، تبیین حیطه‌های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان. روش: ازاین‌رو، با رویکردی کمی و راهبرد توصیفی- همبستگی، نمرات حاصل از اجرای یک پرسشنامه ارزیابی 12 سؤالی، بر روی250 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کردستان، جمع‌آوری شدند. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت و پارامترهای یک مدل فرضی از تدریس اثربخش و جذبه شخصیتی، در قالب ماتریس کوواریانس و با استفاده از روش برآورد بیشینه درست نمایی، مورد آزمون قرار گرفتند. با توجه به شاخص‌های به‌دست‌ آمده از آزمون برازش مدل، نتایج نشان داد که مدل، برازش مطلوبی با داده‌های مورد بررسی دارد. همچنین، یافته‌ها گویای آن بود که تشخیص یک مدرس به‌عنوان شخصیتی پرجاذبه توسط دانشجویان، یک پیش‌بینی کننده مهم نمره ارزشیابی تدریس است. یافته‌ها چالشی را برای استفاده از ارزشیابی دانشجویان از اثربخشی تدریس در تصمیم‌های مهم برای استخدام و ارتقای اعضای هیأت‌علمی ارائه نمود. از این‌رو پیشنهاد می‌نماید که نتایج ارزشیابی دانشجویان از تدریس اعضای هیأت‌علمی باید بااحتیاط تفسیر شود.}, keywords_fa = {تدریس اثربخش,ارزشیابی دانشجویان,اعضای هیأت‌علمی}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59813.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59813_c4b0fd363c3154be68f83c92e739246c.pdf} } @article { author = {جمالی تازه کند, محمد and فتحی واجارگاه, کوروش and عارفی, محبوبه}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {51-69}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تبیین راهبردهای اجرای برنامه درسی در محیط‌های یادگیری شخصی مبتنی بر وب 2}, abstract_fa = {هدف: تحقیق حاضر با هدف واکاوی محیط­های یادگیری شخصی مبتنی بر وب 2 و راهبردهای پشتیبان اجرای برنامه درسی در این‌گونه محیط­های یادگیری انجام گرفت. روش: در این تحقیق رویکرد آمیخته اکتشافی، ابتدا روش کیفی از نوع پدیدارشناسی و سپس روش کمی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعة آماری پژوهش در بخش کیفی مدیران مراکز آموزش الکترونیکی، مدرسان و خبرگان یادگیری الکترونیکی و متخصصان برنامه درسی بودند که تعداد 11 نفر از میان آنها به‌صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه نیمه­ساختمند انتخاب شد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل مضمونی براون و کلارک صورت پذیرفت. مطابق یافته­های تحقیق راهبردهای اجرایی در سه مقوله راهبردهای فراسازمانی، سازمانی و پداگوژیک دسته­بندی شد. در بخش کمی پژوهش، مدرسان، پرسنل تخصصی مراکز آموزش مجازی و اساتید علوم‌تربیتی 6 دانشگاه جامع و صنعتی تهران (550 نفر) به‌دلیل دسترسی محقق به اعضای جامعه، دایر بودن گروه علوم‌تربیتی در سه دانشگاه جامع و همچنین برخورداری این دانشگاه­ها از سابقه و تجربه موفق در راه­اندازی دوره­های آموزش مجازی به‌عنوان اعضا جامعه آماری تعیین و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 225 نفر با رعایت نسبت­ها در جامعه به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این مرحله براساس یافته­های بخش کیفی، پرسشنامه‌ای تنظیم و پاسخ 177 نفر دریافت شد. داده‌های کمی با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم تحلیل شد. یافته­ها: براساس یافته­های کمی، شاخص‌های برازش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول مقوله راهبردهای اجرایی همسو بودن گویه­ها با سازه نظری و تأیید تحلیلی عاملی را نشان ­داد. همچنین تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم نشان داد مولفه راهبردهای فراسازمانی به میزان 90، سازمانی به میزان 84 و پداگوژیک به میزان 83 درصد در تبیین واریانس سازه اصلی نقش داشتند. یافته­های تحقیق را می­توان در تنظیم راهبردها و خط­مشی­های آموزش مجازی در سطوح خرد و کلان و همچنین طراحی یا بازنگری برنامه درسی بویژه یادگیری مبتنی بر وب 2 مورد استفاده قرار داد.}, keywords_fa = {اجرای برنامه درسی,یادگیری شخصی مبتنی,محیط‌های یادگیری}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59815.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59815_b09c5c1ea9025a1c1ff34d8c486b7c17.pdf} } @article { author = {قنبری, مهدی and الماسی, لیلا}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {71-97}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {توصیفی از معلم شدن من: خودمردم‌نگاری یک دانش‌آموختۀ دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش بیان و تحلیل تجارب زیسته نویسندۀ اول از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان باروش خودمردم نگاری بود. روش: این پژوهش رویکردی کیفی و پدیدارشناسانه دارد. منبع داده‌های پژوهش، تجارب و خاطرات یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان است که به شیوه روایت‌نگاری تنظیم گردید. روایت‌های پژوهشگر کدگذاری شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد آشنایی با حرفۀ معلمی از طریق خانواده، برخی معلمان، امنیت شغلی و معافیت از خدمت سربازی باعث شد سوژۀ مورد مطالعه به معلمی گرایش یابد. در بدو ورود، انتظاراتی که او از دانشگاه داشت برآورده نشد، زیرا دانشگاه دچار مشکلات آموزشی-رفاهی بود. باگذشت زمان و مرتفع‌شدن مشکلات، نگارنده نگرش مثبت‌تری نسبت به دانشگاه فرهنگیان پیدا کرد. او مسائل آموزشی-پژوهشی دوران تحصیل خود را ترکیبی از نقاط قوت‌ و ضعف‌ می‌داند و معتقد است کارورزی یکی از نقاط قوت دانشگاه است که با رفع پاره‌ای از نواقصش می‌تواند بهتر هم شود. به‌زعم او، غالباً روابط بین‌فردی مناسبی در دانشگاه حاکم بود ولی بعضاً برخی از نظرات مدرسان، دانشجویان را مکدر می‌کرد. افزون براین، نسبت به نامشخص بودن محل خدمتش، سنجه‌های فرم سازمان‌دهی و بی‌توجهی به گزینش انتقاداتی را وارد کرد.}, keywords_fa = {معلم,دانشگاه فرهنگیان,خودمردم‌نگاری}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59816.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59816_602b55d873add04c17d11c13ad3ff9a0.pdf} } @article { author = {زارع صفت, صادقی and دهقانی, مرضیه and حکیم زاده, رضوان and کرمی, مرتضی and صالحی, کیوان}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {99-122}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {چارچوب فعالیت‌های یادگیری اعضای هیأت‌علمی در برنامه‌های درسی توسعه حرفه‌ای در رشته‌های علمی STEM}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با رویکردی کیفی و پژوهشی تطبیقی و تحلیلی-تبیینی در پی تدوین چارچوبی برای فعالیت‌های یادگیری اعضای هیأت‌علمی در برنامه‌های درسی توسعه حرفه‌ای در رشته‌های علمی علوم پایه، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات است. برای رسیدن به این هدف دو سؤال اصلی مطرح شد. نخست آن‌که دانشگاه‌های پیشرو چه برنامه‌هایی را برای فعالیت‌های یادگیری اعضای هیأت‌علمی تدارک می بینند؟ و سپس اینکه کدام برنامه‌های توسعه حرفه‌ای هم خوانی بیشتری با حوزه رشته‌های علمی STEM دارد. روش: سؤال اول از طریق پژوهش تطبیقی و روش بردی با کمی تغییرات استفاده شد. در بخش دوم پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیلی تببینی مشخصات برنامه‌های توسعه حرفه‌ای در حوزه رشته‌های علمی STEM استخراج و همخوانی برنامه‌های دانشگاه‌های پیشرو بررسی شد نمونه‌گیری از نوع هدفمند معیاری بود. معیار انتخاب داشتن مرکز یادگیری و تدریس در دانشگاه‌های پیش‎رو بود. یافته‎ها: دانشگاه‌ها در مجموع چهار حیطه برنامه‌های توسعه حرفه‌ای را دنبال می‌کنند: الف) برنامه‌هایی مبتنی بر تعاملات ب) برنامه‌هایی در راستای پشتیبانی های مالی و غیرمالی ج) برنامه‌هایی مبتنی بر خدمات انلاین و د) خودکاوی روایتی. در بخش دوم پژوهش یافته‌ها نشان داد که تدریس و یادگیری اعضای هیأت‌علمی در حوزه STEM در دانشگاه برکلی و آموزش مبتنی بر یادگیری‌های الکترونیکی (MOOCS) در دانشگاه‌های مالزی، هنگ کنگ و ژاپن هم‌خوانی بیشتری با این حوزه رشته‌های علمی دارد. در پایان مدلی مفهومی استخراج و توصیه شد.}, keywords_fa = {برنامه درسی,برنامه‌های توسعه حرفه‌ای اعضای هیأت‌علمی,STEM,دانشگاه‌های پیشرو,فعالیت‌های یادگیری}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59817.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59817_b3faa4752e369fde6ec60b4985206560.pdf} } @article { author = {محمدپور بلترک, سپیده and ایزدی, صمد and بادله, علیرضا}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {123-142}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {رابطه بین میزان آگاهی و چگونگی استفاده از شبکه ملی رشد با توسعه حرفه‌ای معلمان دوره اول متوسطه}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین میزان آگاهی و چگونگی استفاده از شبکه ملی رشد با توسعه حرفه ای معلمان دوره اول متوسطه انجام شده است. روش: این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده است .جامعه آماری متشکل از کلیه معلمان دوره اول متوسطه شهرستان رودسر به تعداد 175 نفر هستند. روش نمونه گیری تصادفی و تعداد برآورد نمونه از جامعه بر اساس جدول مورگان 118 نفر انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته (39گویه) استفاده شده است. روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوی و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 95% محاسبه گردید. یافته‌ها: نتایج تحقیق  نشان داده است: که وضعیت آگاهی و شناخت، میزان و نوع استفاده معلمان از شبکه رشد بالاتر از متوسط می باشد، و  بین متغیرهای شبکه ملی رشد و توسعه حرفه ای معلمان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد، بطوریکه ­­­­­­­با افزایش آگاهی، میزان و نوع استفاده معلمان از شبکه ملی رشد، توسعه حرفه ای معلمان نیز ارتقا می یابد.}, keywords_fa = {شبکه ملی رشد,توسعه حرفه ای,معلمان دوره اول متوسطه}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59818.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59818_4df347d5144d601634f82c10c6a9665d.pdf} } @article { author = {زجاجی, ندا and خنیفر, خسین and آقاحسینی, نقی and یزدانی, حمیدرضا}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {143-164}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی چارچوب توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان}, abstract_fa = {هدف: این مقاله با هدف طراحی چارچوبی برای توسعه حرفه­ای مدرسان تربیت معلم تدوین شده ­است. در مورد توسعه حرفه­ای معلمان و اعضای هیات­علمی تحقیقات زیادی وجود دارد ولی در زمینه توسعه حرفه­ای مدرسان تربیت معلم تحقیقات چندانی در ایران صورت نگرفته­ است. در این مطالعه تلاش شده عوامل و مؤلفه­های مؤثر بر توسعه حرفه­ای مدرسان تربیت معلم شناسایی گردد. روش: این پژوهش از روش کیفی و با بهره­گیری از تئوری مفهوم­سازی بنیادی انجام پذیرفته و پس از مصاحبه با مدرسان تربیت معلم، مفاهیم و مقوله­ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استخراج گردیده است. یافته ها: در چارچوب طراحی شده از مفاهیم و مقوله­های حاصل از مصاحبه­ها، شرایط علی در سه دسته توانمندی شناختی، رفتاری و اجتماعی و استراتژی‌ها در سه گروه تدریس در مورد تدریس، یادگیری در مورد تدریس و همسویی تدریس و یادگیری قرار گرفته­اند که زمینه­های حرفه­ای و اجتماعی با مؤلفه­های مرتبط خود، بر شرایط علی و استراتژیها تأثیر می­گذارند. برونداد این چارچوب مدرس تربیت معلم حرفه­ای است و حرفه­ای شدن مدرسان تربیت معلم علاوه‌بر پیامدهای حرفه­ای و اجتماعی متعدد، می­تواند نقطه آغازی برای تغییر و تحول نظام آموزشی باشد.  }, keywords_fa = {توسعه حرفه ای,مدرسان تربیت معلم,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59819.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59819_5c9c24d7549ca8dab54a7ef6e277030a.pdf} } @article { author = {محمدی, رضا and صادقی مند, فاطمه and زمانی فر, مریم}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {165-183}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقش فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در فرایند یاددهی-یادگیری اثربخش در گروه های آموزش مهندسی}, abstract_fa = {هدف: هدف از این پژوهش بررسی وضعیت استفاده از فناوری­های ارتباطی و اطلاعاتی در گروه­های آموزشی مهندسی براساس نتایج حاصل از گزارش­های ارزیابی درونی می‌باشد. روش: به‌منظور انجام پژوهش حاضر از روش فرا-تحلیل استفاده شده و گردآوری داده‌ها از طریق تحلیل گزارش­های نهایی ارزیابی درونی گروه­های مذکور صورت گرفته است. در تدوین این پژوهش از نتایج گزارش­های ارزیابی درونی 80 گروه آموزشی مهندسی دانشگاه های دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که مجری طرح ارزیابی درونی بوده و در زمان تدوین پژوهش، گزارش آنها مورد تأیید بخش ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش آموزش کشور بوده­، استفاده گردیده است. بر این اساس نشانگرهایی که در ارزیابی کاربرد فناوری­های ارتباطی و اطلاعاتی در عامل فرایند تدریس و یادگیری مورد استفاده قرار گرفته بودند در سه حوزه فناوری­های اطلاعات و ارتباطات: 1-دانش و آگاهی، 2- مهارت و به‌کارگیری و 3- زیرساخت­ها و امکانات بررسی شدند. یافته‌ها: تحلیل داده­ها بیانگر این است که میزان آشنایی اعضای هیأت‌علمی با کاربرد فناوری­های اطلاعاتی و ارتباطی در سطح مطلوب قرار داشته و آگاهی دانشجویان از تاثیر فناوری­های اطلاعات در بالا بردن کیفیت تدریس دارای مطلوبیت نسبی می­باشد، بنابراین دانش و آگاهی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با امتیاز (5/2) در سطح مطلوب بوده و مهارت و بکارگیری فناوری­های ارتباطی و اطلاعاتی با امتیاز (2) از مطلوبیت نسبی برخوردار می باشد. امتیاز محاسبه شده برای زیرساخت‌ها و امکانات فناوری­ها (6/1) نشان دهنده سطح نامطلوب این حوزه می‌باشد. در نهایت برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و استفاده مؤثر از این فناوری­ها پیشنهادهایی ارائه شده است.  }, keywords_fa = {کیفیت,فرایند یاددهی- یادگیری,فناوری اطلاعات و ارتباطات,ارزیابی درونی,گروه‌های آموزش مهندسی}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59820.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59820_46a6341d5e92dd3e3c68f5ced79bd3e7.pdf} } @article { author = {غلامرضایی, سیمین and نصیری هانیس, غفار and منصوری جلیلیان, افسانه and حسینی, حسین and مهدی عراقی, مریم}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {185-201}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {هم‌سنجی تأثیر آموزش مدیریت خشم با آموزش همدلی در پرخاشگری دانش‌آموزان دختر}, abstract_fa = {هدف: اینپژوهش با هدف هم سنجی اثربخشی آموزش همدلی با آموزش مدیریت خشم بر تراز پرخاشگری دانش­آموزان دختر شهرستان اسلام‌آباد غرب به انجام رسیده است.  روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی است و با به‌کار بستن طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه انجام‌شده است. جامعه­ آماری همۀ دانش ­آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان اسلام‌آباد غرب بود که تعداد 60 نفر از آن‌ها به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای گزینش و به روش تصادفی ساده در دو گروه هم‌اندازۀ آزمایش و گروه  گواه گمارده شدند. برای گرد‌آوری داده­ها پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و مصاحبه بالینی به‌کاربرده شد. برای گروه‌های آزمایش آموزش همدلی و آموزش مدیریت خشم در هشت جلسه 70 دقیق ه­ای برگزار شد، درحالی‌که گروه‌های گواه مداخله­ ای دریافت نکردند. داده‌های گردآوری‌شده با بهره‌گیری از آزمون تحلیل پراکنش یک‌راهه تحلیل شد. یافته­ ها: برآیند آزمون تحلیل پراکنش نشان داد آموزش مهارت هـــمدلی (001/0>P و 32/157 F=) و مدیریت خشـــم (001/0>P و 95/21 F=) در سنجش با گروه‌های گواه بر کاهش پرخاشگری دانش­آموزان موثر بوده است. برآیند آزمون تعقیبی کمینه تفاوت معنی‌دار نیز نشان داد کاهش متغیر وابسته در گروه‌های آزمایش در سنجش با گروه‌های گواه معنی‌دار (001/0>P) ولی تفاوت تأثیر گروه‌های آزمایش معنی‌دار نیست. ازاین‌رو کارآمدی آموزش مهارت‌های همدلی و مدیریت خشم برای دانش آموزان پرخاشگر به کارشناسان آموزش‌وپرورش گوشزد می‌گردد.}, keywords_fa = {همدلی,مدیریت خشم,پرخاشگری,دانش آموزان}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_59826.html}, eprint = {https://trj.uok.ac.ir/article_59826_7e5016fd8ff52ea7f7dd34cceb9a0116.pdf} } @article { author = {ذکاوتی قراگزلو, علی}, title = {}, journal = {Research in Teaching}, volume = {5}, number = {4}, pages = {202-240}, year = {2018}, publisher = {University of kurdistan}, issn = {2476-5686}, eissn = {2476-5600}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مدیریت تدریس و یادگیری ،تاثیرات تعاملی انجمن های دانش آموختگان وتدریس و یاگیری}, abstract_fa = {هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت تدریس واکولوژی یادگیری و عوامل ایجاد  ارتباط هم افزا بین زیست جهان دانش‌آموختگان و انجمن آن ها بود. روش: روش تهیه ابزار  پرسشنامه با مطالعات نظری، اساسنامه ها ، مصاحبه با مطلعان‌. پرسشنامه مشتمل بر 7 عامل در مدیریت تدریس واکولوژی یادگیری در قالب  65 عبارتِ نگرشیِ چهارگزینه ای ) به همراه پرسش‌های جمعیتشناختی و زمینه‌ای) درنظر گرفته شد. روایی محتوایی پرسشنامه از دیدگاه مطلعان ذی ربط بررسی شد. 200پرسشنامه توزیع شده از 222 تکمیل و جمع آوری شد. یافته‌ها: هفت عامل مذکور تقریباً 50 در صد از واریانس کل را تبیین می‌کند. نتیجه گیری: از میان 7 عامل بر انگیزنده ، عامل فرستنده پیام( مدیریت یا اعتبار گردانندگان ارتباط هم افزاو همکاریها)  بیشترین واریانس را به خود اختصاص داده است. پیشنهاد می شود پس از گشایش انسداد ارتباطی، نقش مدیریت تدریس واکولوژی یادگیری به ترتیب اولویت آنها  و  هماهنگ با سبک آموزشی و مشارکتی توانمند ساز مد نظر قرار گیرد .}, keywords_fa = {مدیریت تدریس واکولوژی یادگیری,خودتنظیمی,به اشتراک گذاشتن دانش,یادگیری مشارکتی,ارتباط هم افزا}, url = {https://trj.uok.ac.ir/article_61106.html}, eprint = {} }